tisdag 5 april 2016

Meg Rosoff får Almapriset 2016

Bilden har jag lånat från alma.se
Nu är det officiellt vem det är som får Almapriset i år. Det har tilldelas barn- och ungdomsboksförfattaren Meg Rosoff från USA, numera bosatt i Storbritannien. Hurra en ungdomsboksförfattare, det är inte ofta jag får jubla så. Motiveringen lyder:
Meg Rosoffs ungdomsböcker talar till både känsla och intellekt. På en gnistrande prosa skriver hon om människans sökande efter mening och identitet i en besynnerlig och bisarr värld. Hon lämnar aldrig läsaren oberörd. Ingen bok är den andra lik i detta modiga och humoristiska författarskap.
Meg har skrivit sju stycken ungdomsböcker, tre bilderböcker samt en vuxenroman.
How I live now utgiven på svenska av Brombergs förlag och sedan även av En Bok För Alla med titeln Så har jag det nu
Just In Case  utgiven på svenska av Brombergs förlag med titeln Justin Case
What I was utgiven på svenska av X Publishing med titeln Den jag var
The Bride's Farewell
Moose Baby utgiven på svenska av Argasso bokförlag med titeln Älgbarnet
There Is No Dog utgiven på svenska av X Publishing med titeln I begynnelsen var Bob
Picture Me Gone

Meet Wild Boars
Wild Boars Cook
Jumpy Jack and Gogily

Jonathan Unleashed

I en av mina bokcirklar läste vi 2014 hennes debutbok How I live now.  När jag läser min recension slås jag av att det jag ogillade är det som juryn lyfte upp som hennes styrkor. Även om jag inte var så förtjust i just den boken är jag ändå öppen för att läsa mer av henne. Till min glädje hittade jag Den jag var i bokhyllan som jag köpte när X Publishing hade gravöl. Nu ångrar jag att jag inte köpte I begynnelsen var Bob också som även den är skriven av Rosoff. De böcker som X publishing gav ut förvaltas nu av Gilla Böcker så de går att köpa. När jag frågade om boktips på Twitter nu i samband med presskonferensen fick jag tips om Älgbarnet samt The Bride's Farewell så de två skriver jag också upp på läslistan.
Almapriset delas ut i Stockholms Konserthus den 30 maj, dock är det endast inbjudna som får gå då. Men allmänheten kan redan nästa vecka gå till Svenska Barnboksinstitutet och lyssna på ett samtal om årets pristagare. 14 april kl 18.00-19.30 och det är gratis. Förra året hade Kulturhuset Stadsteatern en kväll med fjolårets pristagare som var gratis och öppet för alla. Förhoppningsvis blir det repris på detta evenemang även i år.

Lyssna på inslaget om Almapriset från P1 Kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.