fredag 8 december 2017

Stora Ljudbokspriset- de nominerade är...

För min del har roliga uppdrag avlöst varandra och det är jag så oerhört tacksam och glad över. Först var det som bloggambassadör för Årets Bok i våras och fram till Bokmässan. Under hösten har jag varit bloggambassadör för Augustpriset. Och nu har turen kommit till att vara jurymedlem. Jag sitter nämligen med i juryn för Stora Ljudbokspriset och den jurygrupp som utser vinnaren i kategorin ungdom. Det finns fyra kategorier, barn, ungdom, spänning och roman. I min grupp, där jag förövrigt är ordförande, ingår även Amanda Stenberg (bibliotekarie på Tio Tretton), Martin Falkman (författare), Farzad Farzaneh (programledare) och Alexander Salzberger (skådespelare).

Idag blev den officiellt vilka titlar som har gått till final och de titlar som vi i jurygrupperna ska utse en vinnare från. Så här ser tågordningen ut för att utse vinnare (priset delas ut av Storytel i samarbete med Synskadades stiftelse):

Vilka böcker går det att rösta på?
Ljudböckerna som är möjliga att rösta på är originalverk och kan vara baserade på både svenska och utländska verk. Ljudböckerna ska vara utgivna för första gången på svenska mellan 20 november 2016 och 20 november 2017.

Hur går omröstningen till?
Storytels lyssnare är nomineringsjuryn. Det betyder att de titlar som lyssnarna har gett bäst betyg samt de titlar som har flest lyssningar har sorterats fram. Urvalet titlar har sedan presenteras för förlagen som fått möjlighet att anmäla/nominera ett antal titlar till Stora Ljudbokspriset. Vilket antal titlar respektive förlag får anmäla är proportionerligt till hur stor del av förlagets titlar som ligger högst på listan. På det här sättet får vi 20-30 titlar som kommer att presenteras på storaljudbokspriset.se där man kan lyssna på ett utdrag och rösta på sin favorit. En röst per kategori och enhet.

Finaljury

Finaljuryn består av fem personer som representerar olika delar av bokvärlden i Sverige. Varje kategori har en egen jury som lyssnar på de fem framröstade ljudböckerna och väljer en vinnare bland dem. Bedömningen baseras på bästa upplevelse utifrån kriterierna berättelse och tolkning som därmed skapar en kvalitativ lyssnarupplevelse.

Priset

Priset består av ära och erkännande i form av ett diplom och en statyett formgiven av Ludvig Löfgren. Både författaren och inläsaren av det vinnande verket tilldelas priset. 


Vilka böcker är det då som har gått till final?
Ungdom
Barn
Roman
Spänning
I början av mars får vi veta vilka fyra titlar som vinner. Har ni en favorit som ni hoppas vinner?

5 kommentarer:

  1. Vad roligt att vara med i en jury så! :D Men som lyssnare på BookBeat då undrar jag, är det Storytel som håller i det här och bara deras böcker(som de har i sin tjänst) som kan vinna? Min syster har Storytel och vi har märkt en del skillnader när vi försökt att tipsa varandra om böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är Storytel som ligger bakom och det är bara böcker som finns hos dem som är möjliga att nomineras och vinna. De är marknadsledande och har enligt min mening störst utbud då jag testat de tre tjänster som finns på svenska marknaden (Storytel, BookBeat och Nexstory).

      Radera
    2. Okej. Ja, jag förstår resonemanget, men det känns ändå lite konstigt att det inte är alla ljudböcker utan bara en del av dem. Men som sagt, kul för dig ändå :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.