måndag 17 mars 2014

How I live now

Bilden har jag lånat från bokus.se
I den stora bokcirkeln (där är vi fem stycken) läste vi för ett tag sedan How I live now av Meg Rosoff. Den var en av titlarna vi kunde välja på i temat, böcker som ska bli film. En mycket speciell bok som jag hade en aning svårt för. Det hela började med att Jenny (som var den som hade ansvar för förslag på titlar att välja mellan) och jag har väldigt lik boksmak. Hon vet också hur trött jag är på trilogier, dystopier och spel där unga ska ha ihjäl varandra. Därför blev jag till en början besviken på henne för att hon föreslagit en bok som innehöll allt detta. Jag var nämligen helt övertygad om att detta var en bok i dystopiklassen med övernaturliga inslag. Denna hållning hade jag rätt länge under läsningen och fick den inte riktigt klart för mig hur det låg till fören jag kom till cirkelträffen.

Boken handlar om Daisy som är amerikanska och åker till släkten i England, precis innan kriget börjar. Det hela leder till att mostern far till Oslo och kvar är bara barnen. Där finns Edmond och det framgår väldigt snabbt att det är något speciellt med Edmond. Nu är det upp till dessa ungdomar att både klara sig själva och klara sig undan kriget. Det blir en resa i flera och vidare bemärkelser.

Invändningar jag har kring boken är dels språket, det är superlånga meningar vilket gör det svårt att hänga med. Sen är det vissa saker som känns orealistiska och svåra att köpa. Men främst är det att jag inte kom underfund med vad det var för typ av bok och det gjorde att jag hela tiden hade en viss distans till den och aldrig riktigt kom in i boken trots att den inte är särskilt tjock. De övriga i bokcirkeln var betydligt mer positiva till boken än vad jag var.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.