måndag 11 september 2017

Johannas topp 5: vecka 36

Det här inlägget kommer en dag för sent. Anledningen till det är att igår stod jag på den årliga loppisen i Aspudden där jag bor. Det är en 2km lång loppis för alla som bor i Aspudden och som är oerhört välbesökt. Jag sålde kläder, husgeråd, tidningar och framför allt böcker. På det stora hela spenderade jag dagen ståendes och boktipsande. De som köpte böcker av mig fick också boktips till. Jag tipsade om böcker i alla möjliga genrer och till personer i åldrarna 1 år upp en bra bit över pensionsålder. En mamma kom tillbaka till mig efter att ha handlat böcker till sin tonåring förra året och de passade så bra då att hon ville se vad jag hade att erbjuda i år. Roligast var dock alla barn som kom och köpte böcker för veckopengen (jag sålde böckerna villigt så de hade råd med flera stycken vilket de blev så lyckliga över). De tyckte att det var så roligt att jag kunde tipsa om mina favoriter bland böckerna och prata om vad de handlat om. "Jodå jag har läst böckerna som riktar sig till personer i din ålder". Så när jag kom hem vid fem på kvällen stupade jag i soffan och orkade inte skriva detta inlägg då.

1. The Civil Wars är ett band vars musik lägger sig likt bomull kring ett ledset hjärta. Jag har lyssnat en hel del på dem men låten Dust to Dust är den som spelats flitigast senaste tiden. Det är så trist att de splittrat duon och att det inte kommer fler nya låtar.

2. Det är lätt att bli överväldigad av det politiska läget både när och fjärran. Jag löser detta genom att vara väldigt kräsen gällande varifrån jag mina nyheter. Dessutom har jag stängt av alla pushnotiser och fokuserar på de lite mer djuplodade nyhetsförmedlare. En favorit gällande utrikespolitik är Europapodden från Sveriges Radio. Den har fått en ny programledare och fokuserar inte bara på EU likt sin föregångare utan hela Europa.


3. I DN skrev Mats Almegård en intressant och läsvärd artikel om den svenska romanen och universitetet. På mitt jobb är det just nu full aktivitet då vi precis har haft terminsstart och höstterminen är som nyår inom akademin. Jag tänkte därför tipsa om både Mats artikel och ett klipp från kontot Papercuts som ger rekommendationer om böcker som utspelar sig på universitet.


4. Ett författarsamtal som jag verkligen gillade och som nu finns i poddform. Det är Emma Cline, som skrivit Flickorna, som samtalar med Ika Johannesson på Kulturhuset Stadsteatern.


5. Vi avslutar med ett dansnummer från So You Think You Can Dance. Förra säsongen var det barn som tävlade. Denna gulliga kille, JT, dansar med en av mina favoritdeltagare från förr, Robert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.