torsdag 6 december 2012

6 december

Bilden har jag lånat från novellix.se
Jag har tydligen väldigt svårt att få inläggen i julkalendern skrivna under dagen trots att jag läser novellerna på morgonen. Hur roligt är det att få öppna dagens lucka när det nästan är dags för nästa dag men ny novell? Nej skärpning nu Johanna! Idag är det den 6 december och jag har läst Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog av Jonas Hassen Khemiri.
Huvudpersonen i novellen sitter och tittar på tv när det ringer på dörren. Där utanför står det poliser och huvudpersonen som vi inte får veta namnet på tror att allt är en del av hans svensexa. En bra bit in i novellen tror jag att det är hans svensexa men sen börjar det gå upp ett ljus. För inte hyr ens kompisar både ett fängelse och en rättssal för att sedan poppa fram och skrika surprise.

Det var en novell som gav mersmak då den här i motsats till Ett öga rött har ett språk som jag kan läsa. Ett öga rött störde jag mig så på hur den var skriven att jag bytte från att läsa själv till att lyssna på den. Det var enda sättet för mig att ta mg igenom den. Jag har Jonas Hassen Khemiris senaste Jag ringer mina bröder hemma så jag kanske tar och läser den i helgen.

Och så en jullåt på det. Idag blir det My grown up christmas list med Sonja, Sanna och Shirley

2 kommentarer:

  1. Jag läste Montecore för några år sedan och gillade verkligen språket. Ett öga rött står i hyllan och väntar, får se om jag vågar mig på den.

    SvaraRadera
  2. Och för mig är det tvärtom, jag har läst Ett öga rött men Montecore står oläst i bokhyllan:-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.