onsdag 6 september 2017

Kulturhösten 2017: teater

Det är inte bara böcker jag ser fram emot i höst. Som den fullfjädrad kulturtant som jag är kommer jag den här veckan att fokusera även på teater, konst och andra kulturella evenemang. Först ut är teater och detta är föreställningarna jag vill se i höst.

Dramaten
På nationalscenen skulle jag nästintill kunna flytta in i höst. Deras repertoar samt alla kringevenemang lockar oerhört. Vi börjar med föreställningarna och sen kommer de andra evenemangen. För det går förutom att se teater att delta i bokcirklar, lyssna på spoken word, fira Finlands 100 år av självständighet och lyssna på föredrag/poddinspelningar/filosofiska samtal. Det blir två serier med programpunkter som fokuserar på antiken och Amerika.
 
 Bilderna har jag lånat från dramaten.se Fotografer: Hannah Modigh, Sören Vilks och Henrik Halvarsson
 

Unga Klara
Hos Unga Klara bjuds det alltid på nyskrivet, angeläget, uppfriskande och högkvalitativ teater. Jämte Stadsteatern i Skärholmen är detta scenen att gå till med unga i din närhet. I höst ser jag fram emot två monologer och två ensembleföreställningar. Maskulinitet, patriarkatet, kvinnlig rösträtt och samtycke.
 Bilderna har jag lånat från riksteatern.se Fotografer: Urban Jörén och Klara G
Riksteatern
Om de två första scenerna är lokaliserade i huvudstaden så kan detta tips vara mer tillgängligt för er som inte bor eller har vägarna förbi Stockholm. Riksteatern spelar nämligen i hela vårt avlånga land och deras föreställningar turnerar runt. Så dessa föreställningar vill jag se men det finns många många fler att spana in på deras sajt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.