söndag 26 februari 2017

Johannas topp 5: vecka 8

För egen del förknippar jag vecka 8 med sportlov från min barndom hemma i Sörmland, men här i Stockholm är det tydligen först nästa vecka. Det jag vet med säkerhet är att bokrean pågår för fullt och att jag inte har köpt en enda bok så här långt. Istället för att läsa (det har jag inte ro till) så lyssnar jag på podcast. Därför blir majoriteten av veckans tips podcastrelaterat. Men vi börjar med lite musik.
  1. Varje morgon när jag gör mig i ordning för att åka till jobbet har jag ett gäng låtar som jag alternerar mellan för att komma i stämning. Just nu är River med Leon Bridges en av dessa låtar. Den känns klassisk och fin.

  2. En av vårens mest efterlängtade böcker är Johannes Anyurus nya bok som heter De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Idag var han gäst i Söndagsintervjun. Jag lyssnade på intervjun i torsdag och kan verkligen rekommendera den. Den ger dig både insyn i Johannes som person men även hans skrivande och den nya boken. Nu är jag om inte ännu mer sugen på att läsa boken, som kommer 1 mars.


  3. Min kompis Kamilla tipsade mig om en podcast dagarna innan nyår och den heter Andra sätt. Det första avsnittet jag lyssnade på hade ingen gäst utan var programledaren pratar själv om det här med att trappa ner och downshifta. Det var ett intressant och tankeväckande avsnitt. Jag har själv jobbat hårt senaste året på att ta det lugnare, vara mer sann mot mig själv i form av att göra saker för min egen skull och inte vad som ser bra ut utifrån. Detta har glädjande nog gjort mig mer kreativ och glad. Klicka här för att komma till avsnittet, länk.

  4. Att bli en mer bildad och smart person har alltid varit en av mina främsta drivkrafter. Jag vill gärna bli en intellektuell person. Det finns dock kunskapsluckor och ett suveränt sätt att täppa till några av dem är att lyssna på den lärorika Bildningspodden. Det har jag gjort sedan starten för lite mer än ett år sedan. Nu i veckan planterade jag om blommor och lyssnade på avsnittet om Drottning Kristina. Det var en av mina stora intressen som barn, Kristina, hennes far och det trettioåriga kriget. Jag fick dock lära mig både en och två nya saker under avsnittet som enligt mitt tycke är poddens bästa så här långt.


  5. Här kommer ännu ett filmtips, Moonlight. Det här är jämte Manchester by the sea som jag tipsade om förra veckan de filmer som jag håller på inatt när Oscarsstatyetterna delas ut. La la land kan slänga sig i väggen. Detta är en sorglig, varm, gripande och helt underbar film om något svårt och smärtsamt nämligen livet.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt inspireras jag av din söndagslista - tack för det! Anyurus nya ser jag mycket fram emot, hörde honom på Lundströms bokradio igår o laddade ned söndagsintervjun nu. Leon Bridges lyssnar jag på just nu för första gången på riktigt (har i af hört River förut..). Önskar dig en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du finner dessa inlägg inspirerande! Det är roligast att skriva och känns inte alls som tvång eller måste. Åh jag har missat honom i Lundströms bokradio så det tar jag och lyssnar på! :-D

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.