torsdag 8 december 2016

Lucka 8: Johanna hjärta Zadie Smith

I den första luckan i denna julkalender deklarerade jag min kärlek till Meg Wolitzer. Nu har turen kommit till Zadie Smith. Denna talangfulla och smarta kvinna som jag kan lyssna på dag ut och dag i. Jag tänkte tipsa er om två samtal med henne som jag verkligen gillat.

Det första tipset är när hon medverkar i The Penguin Podcast som är en podd från brittiska förlaget Penguin Books som publicerar Smiths böcker. I höst är hon aktuell med Swing Time på engelska och vad jag förstår så kommer den under hösten 2017 på svenska. Detta ser jag verkligen fram emot för det verkar vara en helt fantastisk bok. I poddavsnittet pratar Zadie Smith om nya boken, om tre objekt som hon tagit med sig och om moderskapet. Jag lyssnade på avsnittet i lördags samtidigt som jag hade tillverkning av årets julkort. Helt trollbunden var jag och jag vill läsa nya boken typ NU.


Det andra tipset är ett samtal från 2010 då Smith medverkade i en samtalsserie på The New York Public Library. Detta bibliotek som anordnar så mycket intressanta samtal och som tack och lov för oss som inte kan vara på plats frikostigt filmar och delar med sig av gratis på nätet. Detta är över en timmes långt samtal där vi verkligen får lära känna Smith.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.