torsdag 3 november 2016

Vad gör man inte

Bilden har jag lånat från lillapiratforlaget.se
Vad gör man inte av Maja Hjertzell är en tunn bok fylld med berättelse och en av de bästa böcker jag läst i år. För lite mer än ett år sedan var jag på releasefest för den här boken och Skuggsommar av Mia Öström. Men så blev boken liggandes här hemma och det var först i slutet av augusti i år som jag läste boken och vilken bok det är sen! Maja slösar inte med orden men mellanrummen fylls ändå med så mycket historia och när jag läst färdigt boken skriker hela mitt inre efter mer. Jag vill veta mer hur det går, hur karaktärerna mår och vad som händer med alla. Samtidigt kan jag förstå och respektera att det stannar där det gör, att texten inte bres ut mer. Det är skickligare att säga mycket med få ord än att säga lite med många ord.

Vad handlar då Vad gör man inte om? Jo vi får följa tre av fyra syskon en het augustidag (boken utspelar sig endast under en dag, en bedrift) på väg för att fira sin mammas födelsedag. Där finns Anders, en strulpelle som både dricker och slåss för mycket. Hans systrar Sanna, som många tycker ligger med fel och för många killar och så Anders tvillingsyster Karoline som helt har tappat viljan att göra något med sitt liv. En av de systrarna, Lea, hon kommer inte för hon och Sanna pratar inte med varandra längre. Vi får följa syskonen på deras resa till mamman, och längst vägen får vi lära känna dem lite bättre. När de sedan lämnar mamman och firandet bakom sig och beger sig hemåt igen är ingenting längre som det var och de vet inte längre hur de ska förhålla sig till varandra.

Jag imponeras så av hur tät skriven Vad gör man inte är. Det pyser och fräser under ytan, jag svettas med dem då hettan i bilen utan AC sticker i huden, jag vill ömsom krama dem ömsom skrika åt dem att ta sig samman. Det här är en bok jag vill rekommendera till alla att läsa oavsett om du är tonåring, ung vuxen eller vuxen. För boken är på sätt och vis ålderslös och funkar för en ung såväl som gammal läsare. Spänningen stiger och emellanåt känns det som en thriller, ibland blir det som ett Norénskt drama och ibland skrattar jag högt. Titeln känns oerhört passande, för ofta ställs den frågan: Vad gör man inte för sin familj? I Maja Hjertzells bok får vi en föraning om vad en kan göra för sin familj och för sig själv. Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.