fredag 4 november 2016

Svensk synd av Martin Jern


Det är inte alltid en bok behöver läsas i pappersform eller ens lyssnas på som ljudbok. Ibland är det skoj, spännande, intressant etc att lyssna på en bok som radioteater. Så den här veckan till ära tipsar jag om Svensk synd som är skriven av Martin Jern och utgiven på Rabén & Sjögren som blivit radioteater i Sveriges Radio P1. I tre delar får vi höra historien spelas upp som teater. Jag har länge tänkt att jag ska läsa boken men har inte kommit till skott.
Bokens handling: Otto och hans mamma är ständigt på flykt och hamnar i Ryda - en skitig håla mitt ute i ingenstans. Här finns bara skog och risiga original som bränner hemma. Och kyrkan förstås, som typ 99 % av samhällets invånare tillhör. Kanske är Ryda the place to hide om man har en mörk hemlighet? Synd bara att Otto inte är den enda som har något att dölja. Jävligt synd.
När jag så såg att den nu släppts som radioteater blev jag sugen på att lyssna på den istället för att läsa boken själv. Perfekt inför ledigheten som väntar för min del då jag idag bara jobbar halvdag och därmed kan lyssna i eftermiddag. Ni kan lyssna på alla tre delar här nedan. I rollerna hör du: Otto – Ludvig Särnklint, Sara – Lykke Hilleskog, Monkan – Malin Hofvander, Ottos mamma (Marja) – Saga Gärde, Klon – Simon Åhlander, Pastorn (Jacob Tyler) – Anders Blentare, Conny – Mikael Jepson, Märta – Karin Bertling, Johannes – Ibrahim Faal, Wille – Patrik Karlson, Klons pappa – Martin Lavröd, Ingrid – Kajsa Ericsson, Kenny – Jonathan Hansen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.