söndag 23 oktober 2016

Johannas topp 5: vecka 42

Ute strilar regnet ner och inne har jag massor med ljus tända, stannat kvar i pyjamasen hela dagen och försöker kurera min förkylning inför nästa vecka som verkligen inte rymmer en sjukfrånvaro. Helgerna försvinner i ett svep och jag hinner aldrig riktigt med. Men en positiv sak med helgerna och framför allt söndagarna är att det blir dags för hederligt kulturtipsande. Så här ser topplistan ut denna vecka:
  1. Varje vecka får jag en uppdaterad spellista på Spotify med låtar som liknar den musik jag vanligtvis lyssnar på. Detta är ett perfekt sätt att hitta ny musik och efter att ha dippat några veckor är listan numera riktigt bra igen. Den här veckan var Dermot Kennedy med med sin låt An evening I will never forget. Den har jag spelat på repeat hela veckan och rösten går rakt in i hjärtat på mig.

  2. På lördagar har jag som bekant poddlördagar, långfrukost och så några poddavsnitt. Igår lyssnade jag på Tone Schunnesson i två olika poddar. Hon var gäst i Morgonpasset i P3 den 10 oktober och var med i Bakom Boken 6 oktober. I höst är hon aktuell med sin debut Tripprapporter och efter att ha läst mycket om den och nu även hört henne prata om den är jag mycket sugen på att läsa boken. En kollega till mig kom helt upprymd in på mitt kontor och frågade om jag läst den, då hen höll på att läsa och ville ha någon att prata om den med.


  3. Den amerikanska valkampanjen går tack och lov mot sitt slut och tur är det för maken till smutsig och vidrig kampanj har vi väl aldrig sett. Nuvarande First Lady Michelle Obama höll ett mycket sevärt och bejublat tal förvisso till Hillary Clintons ära men det handlar även om sexism och kvinnoförakt. Ni bör dels se hela talet och efter det bör ni läsa Elin Grelsson Almestads krönika om talet i Expressen, länk.


  4. I veckan började jag titta på serien Tjejer som oss som går på SVT Play. Det är en serie i sex delar som följer fem svenska transtjejer. Det är en svinbra serie som handlar om att dessa tjejer själva får berätta sin historia, om deras situation, bemötande och alla borde se den. Avsnitten är korta (ca 15 min) och funkar perfekt att se alla i ett svep. 

  5. Ett annat serietips är serien You're the worst som jag blev tipsad om av Netflix och i veckan har sett ett eller två avsnitt när jag har kommit hem från jobbet och behöver varva ner. Det är en typ romanistik komedi-serie om två heterosexuella karaktärer som inte tror på kärleken och förhållande men som ändå hamnar i ett med varandra. Typiskt nog finns bara första säsongen på Netflix men det finns tre säsonger totalt, så nu väntar jag på att de ska fylla på med säsong två och tre.
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.