söndag 12 juni 2016

Johannas topp 5: vecka 23

Ojdå det blev visst en oplanerad paus i söndagstipsen, livet kom emellan. Så för att gottgöra er blir det tio tips den här veckan. Det blir många tips på läsvärda artiklar (majoriteten av dem från Svensk Bokhandel) då de har samlats på hög under de senaste veckorna. Men misströsta inte det bli musik, en booktuber och så lite dans också.

  
  1. Genom en spellista som jag prenumererar på blev jag påmind om ett av mina favoritband Band of Horses. Jag lyssnade massor på dem när jag var tonåring och när jag precis hade flyttat hemifrån. Men de senaste åren har de fallit i glömska hos mig. Nu har jag lyssnat och lyssnat de senaste veckorna och jag har valt en av mina absoluta favorit med dem, Funeral.

  2. Föreningen MeR Barnkultur skrev häromdagen en mycket bra debattartikel om representation i barnböcker på MetroDebatt. Den tycker jag att ni ska läsa och så tipsar jag om mitt blogginlägg på temat som jag skrev hos Kulturkollo och det jag skrev här på internationella barnboksdagen förra året.

  3. Två mycket bra debattartiklar på temat barnböcker och barns läsning står Mårten Sandén (Svenska Barnboksakademin) och personal hos Barnens bokklubb för. Mårten skrev en artikel om missuppfattningarna kring hur det är att skriva böcker för barn. Barnens bokklubb frågar sig var tog läslusten vägen? De skriver att det handlar mycket om prestation och tvång numera när det vi diskuterar barn- och ungas läsning.

  4. Det här med etiketten chick-lit är sannerligen inte oproblematisk. Jag tipsar om författaren Denise Rudberg och Stefanie Tärnqvist från Bonnierförlagen som skrev en debattartikel på ämnet i Svensk Bokhandel. Kulurkollos Lotta skrev ett prisbelönat blogginlägg på samma tema, om att inte skämmas för att en läser chick-lit.

  5. Vi bryter för lite musik efter dessa tankeväckande artikeltipsen. Och vem passar bättre för detta än Seinabo Sey och detta live från en konsert i Göteborg som sändes i P4 häromveckan. Lyssna och njut.

  6. En av de tyngsta kulturinstitutionerna har gått i graven, jag pratar om Radioteatern i Sveriges Radio. Men misströsta icke för något nytt har uppstått i dess ställe. Numera heter och samlas all drama i Sveriges Radio under namnet Drama Sveriges Radio. Det sprider sig utanför P1 och erbjuder något för alla och alla åldrar. Läs artikeln om detta i Svenska Dagbladet och lyssna själv presskonferensen där chefen Malin Axelsson berättar mer. Ett annat hett tips är att följa dem på deras Facebooksida för att hålla koll på alla premiärer och pjäser som sänds.


  7. I min serie med tips på booktubers, alltså folk som bloggar/vloggar om böcker på YouTube, har turen nu kommit till Reads and Daydreams/Lauren. Hon är även hon en brittisk booktuber och läser mycket klassiker och "finlitteratur". Trots att vi har olik boksmak så följer jag hennes kanal och slukar nya klipp så fort de kommer samt tittar bakåt i hennes videokatalog.

  8. Bokförlaget Atlas nya litterära chef Elnaz Baghlanian har varit gästbloggare de senast två veckorna hos Svensk Bokhandel. Och vilka bra inlägg hon har skrivit, jag tycker att det är så synd att hennes tid som gästbloggare nu är slut. Jag länkar här till alla hennes fem inlägg: Vilken fantastisk grej, What would Solveig Nellinge do?, Mina två främsta farhågor, Vi behöver skakas om och Skärpning förlagsbranschen.

  9. Om du vill ha ett läsprojekt med ett barn i din närhet eller helt enkelt läsa barnböcker för egen del i sommar så tipsar jag om de fem titlar som är nominerade till Barnradions Bokpris 2016 (fd Barnens romanpris). De nominerade titlarna är: Landet bortom brunnen av Douglas Foley, Det är jag som är Mickan! av Malin Nilsson och Vanessa Lopéz, Brott och straff- om att stjäla en hund av Charlotte Hage, Bennys hemliga rapporter av Per Lange, Johan Bergström och Henrik Ahrnborg samt Sju förtrollande kvällar av Mårten Sandén. Du har till den 6 november på dig, då får vi veta vem som vinner.

  10. Ett dansnummer som ger mig gåshud för det är så bra är det som koreograferats av Keone Madrid och heter Lois Lane. De är fem killar som dansar hip hop fast sakta och stämningsfullt till låter Superman av Robin Thicke. Titta själva vad bra det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.