söndag 8 maj 2016

Johannas topp 5: vecka 18

Den här veckan har jag inte bloggat någonting och jag vacklar något gällande huruvida jag ska fortsätta att blogga eller inte. Jag har en lång lång lista med sådant som är obloggat och väntar på att bli inlägg och innan den listans alla punkter är strukna så fortsätter jag blogga men sen får vi se. Under veckan har jag förutom att lapa sol suttit i soffhörnet och lyssnat på olika booktubers, mer om det nedan, och virkat bokfodral. Här kommer veckans topplista:
          
  1. En av de absolut vackraste låtar och tolkningar är när José González sjunger Heartbeats. Så den här veckan tipsar jag om hans låt, lyssna och njut.

  2. Caitlin Moran är sannerligen en inspirerande och klok person som jag kan lyssna på hur mycket som helst. Jag snubblade över hennes framträdande under Internationella kvinnodagen på Southbank Center och arrangemanget Woman of the World Festival. Hon pratar där om sin nya bok Moranifesto som kommer nu i vår. Jag både skrattade och grät när jag lyssnade.


  3.  Jag har som sagt fastnat för detta med booktubers, alltså personer som pratar om böcker på YouTube. Om en och en halv vecka åker jag till London och jag är dels på jakt efter boktips på engelska och dels så behöver jag jobba på min brittiska accent för just nu tror alla att jag är från USA då jag pratar extremt bred amerikansk engelska. En av mina favoriter just nu är Jen Campbell. Jag var och lyssnade på henne när hon var i Stockholm på besök hos The English Bookshop. Det finns mycket spännande och intressant att lyssna på på hennes kanal och jag kan varmt rekommendera ett vlogginlägg om representation som ni kan se här, länk.

  4. En annan stor idol förutom Caitlin Moran är Chimamanda Ngozi Adichie så vi kör hennes medverkan på Internationell författarscen på Kulturhuset Stadsteatern från 2013.


  5. Som bekant är jag ett stort fan av spoken word och jag blev så glad när jag hittade det här avsnittet av podden Ögonblicket med Mohamed El Abed som görs av Sveriges Radio där poeten Simon Matiwos. Han har vunnit Förenade Förorter som är en poesitävling för unga människor i Stockholms förorter. Det är ett öppenhjärtigt samtal som både inspirerar och rör en till tårar.

2 kommentarer:

  1. Å, du måste ju fortsätta blogga, Johanna! Din blogg är en av de få jag verkligen följer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sofie för din fina kommentar!! Vi får se hur det känns längre fram men än så länge bloggar jag på :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.