måndag 18 april 2016

Tips inför Kulturnatten 2016

Bilden har jag lånat från kulturnattstockholm.se
På lördag 23 april går Kulturnatten av stapeln i Stockholm. Mellan kl 18-00 äger en rad gratis kulturevenemang rum runt om i stan och inte bara innerstaden. Staden färgas lila och du har möjlighet att både besöka ställen du vanligtvis inte går till men även utöva konst och det bästa av allt är att det inte kostar någonting. Programmet är gediget och det finns som sagt massor att göra under kvällen och natten. Jag har valt ut lite godbitar som jag vill tipsa er om och så visar jag min lista med det jag ska gå på. Ett år fick jag tipset med att välja ut tre saker som jag verkligen inte vill missa och så tre saker till som vore roliga att hinna med om jag hinner och så en reservlista med tre ytterligare evenemang. Förutom detta tips och bekväma skor rekommenderar jag er att välja med omsorg rent geografiskt. Slösa inte tid på att åka kors och tvärs utan ta saker lite mer strategisk på så sätt kan du maximera kvällen/natten. Här kan du läsa hela programmet, länk. Varsågoda här kommer mina tips:
  • Stockholms Konserthus
    Lyssna på ett gäng olika konserter under kvällen, allt ifrån orgelmusik till blåsensemble
  • Terrassen vid Hötorget
    Gå på konst- och designmarknad uppe Hötorgsterrassen
  • Nationalmuseum @Konstakademien
    Gör dina egna konstsmycken i stora ateljén under namnet Jewellery Hack mellan kl:17-21
  • Kulturhuset Stadsteatern
    Jag rekommenderar att gå och se utställningen om Vivian Maier- In her own hands i Galleri 5
  • Kungliga Operan
    Se öppna repetitioner när Kungliga Baletten repeterar Alice i underlandet (kl:18 och 19.30) och filmvisningen av Julia & Romeo (kl:20)
  • Unga Klara
    Se föreställningen Vad ska du ha mig till? med efterföljande samtal
  • Playhouse Teater
    Vid två tillfällen under kvällen spelas föreställningen Allt som är underbart, en pjäs direkt från New York (kl:18 och kl:21)
  • Thielska Galleriet
    Intendent Patrik Steorn introducerar utställningen Olof Sager-Nelson och hans samtida kl:18-18.30 och kl:22-22.20
  • Nobelmuseet
    Lär dig allt om Nobelbanketten av bl. a florist och krögare kl:19.30
  • Stadshuset
    Det kommer finnas en mängd olika visningar under kvällen, för barn, om Nobelfesten, på engelska och med fokus på konst och arkitektur för att nämna några
  • Sven-Harrys Konstmuseum
    Passa på att ta en titt in i Guldhuset och se nya utställningen Swedish Art: Now
  • 10-tal
    För den lyrikintresserade är det en helkväll om poesi med närvarande poeter hela kvällen
  • PUNKTmedis
    För dig som är mellan 13-19 år så missa inte när Cleo uppträder live under kvällen
  • Dramaten
    För den som gillar Shakespare så kommer skådespelaren Ruben Sallamander att iklädd tidsenlig mundering att hålla i ett quiz (kl:20-20.30)
  • Radison Blu Strand Hotel
    Tillsammans med Bonniers förlag Forum kommer en rad aktuella författare att samtala om sina böcker under kvällen, vilka de är är ännu oklart dock

    Olof Sager-Nelson och hans samtida
    Olof Sager-Nelson och hans samtida
    Olof Sager-Nelson och hans samtida
Och så här ser mitt program ut för kvällen:
  1. Jag börjar med att kl:18.00 gå och se föreställningen Vad ska du ha mig till? på Unga Klara.
  2. När jag ändå är på plats i Kulturhuset ska jag återigen gå och se Vivian Maier- in her own hands för den är så himla bra.
  3. Sedan springer jag bort till Kungliga Operan och hoppas få plats när de visar filmvisningen Julia & Romeo kl:20.
  4. Varje år har jag missat att besöka Thielska Galleriet så det är super att de har en sen introduktion så jag hinner dit. Där ska jag lyssna på när Patrik Steorn ger en introduktion till deras aktuella utställning Olof Sager-Nelson och hans samtid samt se själva utställningen.
  5. Om jag hinner avslutas kvällen uppe på Hötorgsterrassen och marknaden som är där. 

3 kommentarer:

  1. Åh, jag borde kommit upp redan nu i helgen ju :-p Hoppas du får det trevligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det pågår alltid något i den här stan ;-) Och det kommer att bli minst lika fint och inte bättre nästa helg!

      Radera
  2. Hope I can come..This will be great ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.