söndag 10 april 2016

Johannas topp 5: vecka14

Nu känns det verkligen som om våren är här på riktigt. Vädret är som det brukar i april med ömsom sol och ömsom regn. Jag tar långa promenader nästan oavsett väder numera och lyssnar på en mängd med podcast.Veckorna går fort och nu är det redan söndag igen. Ps. glöm inte bort att tävla om boken Superkrafter. Jag drar en vinnare imorgon bitti.


  • Den här veckan kom Lalehs nya singel Bara få va mig själv. den har sedan dess gått flitigt på repeat hemma hos mig. Det är en underbar låt och videon är inte fy skam den heller.

  • Dagens Nyheter hade i helgen en fin artikel om Tensta Gospel Choir. De firar 20 år i år och har fostrat flera av våra stjärnor så som Seinabo Sey, Kristin Amparo, Sabina Ddumba, Lykke Li och Mapei. I höst kommer de att ha en spelning på Kungliga Operan för att fira jubileet.
  • Vi fick i veckan veta vem som får ALMA-priset i år, Meg Rosoff och med anledning av det vill jag dela med mig av två läsvärda artiklar. Den första handlar om ungdomsbokens status och där intervjuas Jessica Schiefauer av SVT. Den andra handlar om en mindre trevlig del av Rosoffs syn på mångfald och representation inom litteraturen och har publicerats hos Book Riot. Länk till artikel ett och länk till artikel två.
  • I fredags sändes äntligen dokumentären om spoken word-kollektivet Revolution Poetry på SVT. Under en timme får vi bekanta oss med grundarna bakom, hur de jobbar, lyssna på talangfulla poeter och lyssna på tankar om framtiden. Jag är ett stort fan och går ofta och lyssnar när de olika poeterna från kollektivet uppträder. Det var en fin dokumentär, det enda jag har invändningar mot var alla gånger som olika poeter framförde sina verk i dokumentären så var det utan namn och titel, hade gärna velat veta vad poeterna hette åtminstone. Och sedan var det synd att det var så pass mycket om grundarnas konflikter gentemot varandra, hade gärna sett mer fokus på det de och de anslutna poeterna gör. Dock är detta helt klart en sevärd dokumentär som nu ligger på SVT Play för den som har missat. 
  • Vi avslutar den här veckan med en favorit i repris. Malcolm London framför sin dikt High School Training Ground på en TED-konferens om skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.