söndag 24 april 2016

Johannas topp 5: vecka 16

Tänk att vi har närmat oss slutet av april redan! Det är söndag och därmed dags för min lilla topplista. Vädret den här veckan har varit mycket regn och moln och jag har därmed fått ställa in flera av mina promenader vilket känns i kroppen som börjar bli rastlös. Läsningen har gått trögt och stressen i kroppen och knoppen gör att det mest blivit titta och lyssna den här veckan.


  1. Den här veckans musiktips står Prince för. Det var så sorgligt att motta nyheten att han har gått ur tiden blott 57 år gammal. Förutom den berömda badkarsscenen i Pretty Woman kopplar jag samman Prince med regn, ett lila regn. Kvällen när nyheten om hans bortgång kablades ut över världen så regnade det här i Stockholm. Därför blir veckans låt så klart Purple rain.


  2. Veckans humorinslag bistår Gurra med när han imiterar 50 dialekter från söder till norr på 12 min. Titta och se om han tar med din hemdialekt. Den jag är uppväxt med kommer ca 6.48 in i klippet. Blir helt varm i hjärtat och saknar Sörmland lite extra.


  3. Politik i bokhyllan från SVT Forum har jag tipsat om tidigare, eminenta Tara Moshizi brukar programleda och det brukar vara intressanta böcker som tas upp. Nu senast gästade Jenny Lantz som förutom att vara redaktör för antologin 179 år av ensamhet även är aktuell med en bok om modeindustrin som heter Modets död (tyvärr har det förlaget ingen information om boken uppe än).

  4. För att fortsätta på modespåret, en av mina stora modeidoler är klädhistorikern Tonie Lewenhaupt. Hon har donerat plagg till Röhsska museet i Göteborg under 20 år och nu är hon aktuell med en utställning som heter Bara det bästa. Jag har sett flera modeutställningar på Röhsska och de är verkligen duktiga på att göra bra utställningar så jag sörjer lite att jag inte kommer ha möjlighet att åka ner till Götet i vår och se den här utställningen. Förhoppningsvis kommer jag iväg och kan se den i höst, för utställningen pågår till 30 december. 

  5. Jag har inte engagerats i Teaterprogrammet så värst på sista tiden och det känns trist för jag gillar verkligen det. Men för några veckor sedan var Jenny Andersson med, hon är regissör och skulle ha regisserat Hamlet som åtta dagar innan premiär ställdes in. Vi får inte svar på varför i programmet för det kan hon inte prata om ännu men det var ändå väl värt att lyssna för hon pratar om en massa annat spännande och jag har nu blivit riktigt intresserad av att se något mer som hon har gjort. Dessutom det hon valt ur radioarkivet gav mig gåshud. Lyssna ni också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.