söndag 3 april 2016

Johannas topp 5: vecka 13

Det här blev en kort vecka och jag är lite veckovill men nu är det äntligen söndag. Påsken kom och gick, jag åt godis och läste en hel del och det fortsatte jag med under veckan. Tipsen nedan innehåller musik, litteratur och så samhällsengagemang. På sätt och vis det som driver och inspirerar mig mest här i världen. Det blir en ny favoritlåt men även om hur musik kan förändra världen eller underhålla dig en kväll. Ett nytt litterärt fenomen har nu nått Sverige genom översättning och så ett öppet brev. Håll till godo och ha en fortsatt fin söndag:

  • Just nu är livet väldigt tungt och då funkar musiken lugnande och tröstande för min del. Den här låten får mig att komma ner i varv och andas lugnare. Jag har spelat den på repeat den senaste tiden.
  • För några veckor sedan tipsade jag om Seinabo Seys framträdande på Grammisgalan och om hur mycket jag tyckte om det. I veckan sändes Edit: Parisa Amiri och då var just svart aktivism inom musikbranschen temat. Avsnittet är 30 min och då hinner de avhandla bl. a. Beyoncés uppträdande på Super Bowl, få en musikhistorielektion och prata om skillnaden mellan USA och Sverige. Det var ett väldigt bra och lärorikt avsnitt som jag tycker att alla kan titta på.
  • Få litteraturintresserade har den senaste tiden haft svårt att undvika fenomenet Elena Ferrante som är aktuell med första boken i en serie som heter Min fantastiska väninna. I Malou efter tio hade Malou tillsammans med Kristina Sandberg, Karin Andersson och Cecilia Hagen en bokcirkel om böckerna. Även fast jag själv inte läst böckerna tycker jag att det var väldigt intressant att lyssna på dem, speciellt Kristina och Karin (Malou pratade mest i mun på sina gäster vilket är ett minus).
  • Allas vår favoritfeminist Caitlin Moran skrev ett öppet brev till unga tjejer som hon möter på olika författarevenemang. Hon skriver om att de (vi) inte föds rädda och självhatande. Det var ett väldigt fint och läsvärt öppet brev. Du kan läsa det här, länk.
  • En av mina favoritartister är Tomas Andersson Wij. Jag var och lyssnade på honom när han intervjuade kända personer som han var intresserad av på Teater Brunnsgatan 4 får några år sedan. Så i höst hade han konsert/samtal med ett gäng artister på Scalateatern i Stockholm, men biljetterna var för dyra så jag gick inte och lyssnade då. Som tur var filmades dessa tillfällen och sänds nu på SVT under namnet Tomas Andersson Wij spelar med... Det är fyra program med premiär i fredags och gäster är i turordning Melissa Horn, Mauro Scocco/Andreas Kleerup, Sofia Karlsson och Jonathan Johansson. Första avsnittet var magiskt bra och det finns som tur var på SVT Play i en månad till. Här kan ni se ett klipp från avsnittet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.