torsdag 28 april 2016

#Boken2016

Ett blogginlägg som har tagit ohyggligt lång tid på sig är det om seminariet #Boken2016 som hölls den 18 februari på Nalen i Stockholm. Det var Svenska Förläggarföreningen och Bokhandlareföreningen som bjöd in till en eftermiddag om marknaden, trender och analyser av bokförsäljningen under förra året. Nu har dessutom Förläggarföreningen publicerat alla talen/dragningarna så ni kan se dem själva här nedan. Jag kommer därför inte att skriva några referat av vad som togs upp utan snarare gå in på mina reflektioner av det som sades. Jag direktrapporterade via Twitter den dagen så under hashtag #Boken2016 kan ni läsa fler realtidsuppdateringar från mig och andra som var där.


Moderator för dagen var Per Strömbäck och han inledde med att hälsa välkomna. Det var knökfullt i stora salen på Nalen och det var nästan som att vara på Augustgalan frånsett att det nästan inte var några författare på plats, men annars kryllade det av förläggare, redaktörer, förlagschefer och press-/marknadsfolk.


Likt förra året presenterade Erik Wikberg statistik om bokbranschen. Glädjande sus i lokalen när Erik berättade att försäljningen gått upp och om jag inte missminner mig applåder när det visade sig att barn- och ungdomsböckerna är de som står för den största ökningen. Dessvärre har böcker för unga vuxna tappat något och böcker för 9-12 åringar gått upp jämfört med föregående år och jag minns hur glada många av oss var i fjol när det var tvärtom. Storytel är vinnaren på marknaden för strömmade böcker med sina otroligt höga siffror på 200 000 kunder. Jag satt på samma rad som Printz Publishinggänget och de hade all anledning att dra på smilbanden när vi fick se topplistorna och deras böcker låg mycket bra till speciellt på pocketlistan. 

Om det fanns anledning att vara munter när Erik pratade om statistik var det kanske något dystrare när Jonas Arnberg från Svensk Handel redogjorde för hur marknaden ser ut. Han lyfte att jo visst så ökar försäljningen men lönsamheten går inte upp. Jag tycker att det var intressant och delvis sorgligt det han berättade om att kunder idag har vants med reor och kampanjer att vi inte är beredda att betala fullpris längre. Vad kommer det här att få för konsekvenser? Vi fick även veta tidigare att en stor del av försäljningen sker hos webbokhandlarna och där är det ju alltid lägre pris än i fysisk bokhandel.

Precis som förra året blev det även i år en internationell utblick, i år stod Andre Breedt för den utblicken. Jag började dessvärre att bli lite trött i huvudet och kaffet hade kommit ett föredrag för sent så jag zoomade ut lite under detta pass och har därför inte så mycket att komma med gällande reflektioner. 

Näst på tur var Johan Kleberg som är VD på Adlibris. Han pratade om konsument- och köpbeteende på internet. Det var väldigt intressant att lyssna på honom och han fick med säkerhet den längsta applåden när han propagerade för att Augustpriset och dess barn- och ungdomskategori ska delas i två och var beredd att gå in med pengar om det krävs för att detta ska bli verklighet. Jag återkommer till detta senare. En annan sak som Johan lyfte var att det är svårt att konvertera mobilsurfandet till köp och de flesta surfar in på Adlibris via mobilen. Jag tänker mig att många likt mig går in där via mobilen för att jämföra priser men att vi när vi ska köpa därifrån gör det via datorn. 

Vi var många som blev upplyfta när Johan pratade om att dela barn- och ungdomsböckerna till två Augustpriskategorier men den förhoppningen tog just den kategorins juryordförande Åsa Warnqvist död på i sitt anförande. Åsa menar på att det ges ut för få ungdomsböcker i relation till barnböckerna för att det ska vara befogat att ha dem i två olika kategorier vilket jag inte alls håller med om är ett argument som håller för att låta det vara kvar som det är. I övrigt pratade hon om att de mindre förlagen ökar på sina marknadsandelar och det tycker jag som de mindre förlagens sympatisör är roligt. Det går apropå Augustpriset att se detta tydligare än på vuxensidan när det gäller bredden bland nominerade förlag, då är det inte de två jättarna som dominerar på samma sätt. 


Efter ännu en kaffepaus var det dags för lite internationell spaning med en kommentar från Oren Teicher. Då var jag inte ensam om att fiska upp mobilen och börja kolla av flöden i sociala medier, det tar på krafterna att sitta så här länge och lyssna. Det jag tar med mig som positivt från Orens föredrag var de mindre boklådornas styrka och att dessa tider av olika flöden av information är det av största vikt att det finns kunna personer som kan göra olika urval så även i bokfloran.

Innan vi avslutade så kom det en paneldiskussion och framtidsspaning av Moa Elf Karlén (Leopard förlag), Maria Hamrefors (Akademibokhandeln), Katarina Jeansson (Dillbergs bokhandel) och Håkan Rudels, (Bonnierförlagen). De pratade föga förvånande om spridningen bland förlagen när det gäller de titlar som säljer mest, priser på böcker samt bokrean. 

Dagen avslutades med en sammanfattning och reflektion av företrädare från arrangörerna de två föreningarna för branschen. 

Till nästa år, för jag hoppas att det blir ett seminarium även nästa år, hoppas jag att det kommer med fler kvinnliga talare och inte bara Åsa eller på slutet i panelen. Flera av talarna i år är samma som förra året och de måste mest stor säkerhet ha kvinnliga motsvarigheter som kan komma och tala. Och för att vi ska vara alerta och orka med hela eftermiddagen, flytta kaffepausen till ett pinnhål tidigare än i år så har ni oss nöjda och glada hela eftermiddagen. Den som vill läsa hela rapporten som seminariet utgick ifrån går det bra att göra det här, länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.