måndag 14 mars 2016

Bokfrukost hos Rabén & Sjögren mars 2016

Förra veckan var jag på  för min del säsongens första bokfrukost. Det var Rabén & Sjögren som bjöd på frukost och presentation av aktuella författare för barn och ungdomar. Jag var extra glad över att två av deras författare som ger ut varsin bok för unga vuxna nu i vår medverkade, mer om det nedan. Som vanligt deltog sex författare och glädjande var fyra av dessa debutanter. Det är alltid roligt när det kommer böcker av debutanter så att floran av författare ständigt uppdateras och får injektioner av nya författarskap att upptäcka. Samtidigt som vi mumsade på macka och te/kaffe inledde förlagschefen Ann Sköld genom att berätta om projektet som innebär att 30 000 böcker delas ut på asylboenden och till barn på flykt. Det är två böcker som översatts till arabiska och det är Sunnanäng (Astrid Lindgren) och God natt, Alfons Åberg (Gunilla Sundström). Projektet är ett samarbete mellan förlaget, rättighetsbolaget Saltkråkan, Rädda Barnen och Migrationsverket. Ett mycket bra och hedersamt projekt måste jag säga, hoppas att fler förlag gör något liknande.

Efter detta inleddes författarpresentationerna och först ut var Marit Törnqvist, aktuell med bilderboken Fabians fest. Författaren var dagen till ära klädd i en klänning som figurerar flitigt i boken. Det är en färgsprakande och fantasifylld bok om Fabian, hans mamma och en fest som vi inte riktigt vet är på riktigt eller endast finns i fantasin. Boken har även getts ut i Holland.

Sedan var det dags för morgonens första debutant och det var Valentina Villarreal Thibblin. Hon är aktuell med faktaboken Alla mina sinnen om funkar för barn från 5 år och uppåt. Hon samtalade med förläggaren Sofia Hahr som berättade att Valentinas manus var det första hon läste när hon började på förlaget 2011. De har med andra ord jobbat på den här boken ett tag. Valentina arbetar som svensklärare och de smakprov vi visades ur boken lovade en hel del underfundiga formuleringar tillsammans med all fakta om våra sinnen (alla sex sinnen).

Linn Gottfridsson var näst på tur och även hon är debutant. Hon är aktuell med boken En Myras liv som Emma AdBåge har illustrerat. Linn är till vardags manusförfattare och ville testa att skriva något på egen hand, som manusförfattare arbetar du tydligen ofta i team och är flera som skriver på samma manus. En annan inspirationskälla var hennes son som när han var sex år inte längre ville läsa bilderböcker och då var hon på jakt efter enklare kapitelböcker. Nu har hon skrivit en egen bok och dragit sitt strå till stacken gällande det utbudet.

Även Peter Arrhenius är manusförfattare när han inte skriver böcker, däremot är han inte debutant utan aktuell med sin 15e bok och den heter I kungens spår. Det är en tidsresebok som jag blev riktigt sugen på att läsa. Vi får följa Fanny i nutid som genom sällskapet VAO, Vän av ordning åker tillbaka i historien och ser till att saker och ting blir som de blir. I den hör boken som är den första i en kommande serie, åker hon tillbaka till 1500 talet och en bit av historien som har med Gustav Vasa att göra.

Så kom vi till morgonens första författare för unga vuxna, tillika tredje debutanten, Petra Backström. Hennes debutbok heter M varken mer eller mindre och det är en av de böcker jag är mest pepp och sugen på att läsa i vår. Petra arbetar som copywriter och likt manusförfattarna ville hon dels skriva själv men också längre (en copywriter skriver vanligtvis korta och slagkraftiga säljtexter inom marknadsföring, förenklat uttryckt). Det här är Petras första bok hon skickat in till förlag och den har redan mottagits fint av kritikerna.

Sist ut denna morgon var fjärde debutanten och den andra författaren som skriver för unga vuxna, Christine Lundgren. Boken hon är aktuell med heter Jag lever, tror jag. Den handlar om att Kims bästa vän Moa tar livet av sig. Christine berättar att den vanligaste frågan hon får är om det är självupplevt och det är det inte. Frågan är varför den här frågan ställs när någon skriver om självmord och/eller självskadebeteende. Även den här boken är jag mycket sugen på att läsa och jag får lite vibbar av Antiloper av Ester Roxberg, som jag verkligen älskade.

När jag klev ut från frukosten sken solen och uppfylld av läslust kände jag mig lite mer redo att möta våren. Tack för att jag fick komma på frukosten Rabén & Sjögren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.