måndag 8 februari 2016

Författarbar

Förra veckan var jag på författarbar som fyra förlag bjöd in till. Det var Natur & Kultur, Weyler, Brombergs och Piratförlaget som medverkade med en eller flera författare vardera. Kvällen hölls högst uppe i huset som Natur & Kultur huserar i vid Humlegården i Stockholm och var för bokhandlare och ett gäng bokbloggare. Det var en mycket trevlig och välordnad kväll. Vi började med mingel, bjöds på minipizza, lite snacks och gott att dricka. Sedan tog vi plats i stora salen där det fanns en scen och kvällens konferencier var förlagschef Dorotea Bromberg. Först fick vi beskedet av Piratförlagets förlagschef Ann-Marie Skarp av deras ena författare Carolina Neurath (aktuell med Fartblinda) dessvärre var hemma sjuk och det gick ett besviket sus i lokalen, många hade sett fram emot att lyssna på henne. Först på scen var skådespelaren Andreas T Olsson, aktuell med sin första bok som heter Det tysta paret. Detta är fick vi veta en melankomisk berättelse och att Andreas kan ta en publik blev vi varse när han med inlevelse läste ett stycke ur boken.

Negar Naseh kommer i vår med en relationsroman som utspelar sig på Sicilien och heter De fördrivna. Den har även inslag av politik och aktuella samhällsfrågor men hon berättade att epitetet samtidsroman undanbes. En författare och bok som jag är väldigt sugen på i vår är Elin Cullberg och hennes Gudarna. Boken beskrivs som en hämndbok, ett feministiskt manifest och rappt berättad. Gudarna är tjejgänget som är bokens protagonister. Jag är så glad att jag fick möjlighet att höra Elin både prata om boken och läsa lite ur den, så synd att hon inte bjudits in till Release me i vår. David Norlins bok med den vackra titeln Dagar utan ljus, nätter utan mörker, beskrivs som en ubåtsroman. Det är för att den utspelar sig på en ubåt (klaustrofobin!) och handlar om en brevväxling i en tid när världen står inför en apokalyps.

De två sista författarna var Carlo Schmidt och Kristina Ohlsson. Carlo är aktuell med en humorisktisk bok om en ung kille som inte riktigt är där han skulle vilja i livet och som nu hoppas på en vändning när han hittar en dunjacka på isen. Boken heter Ett hål i isen. Jag tycker att omslaget påminner väldigt mycket om Rosieeffekten som Forum ger ut och kan tänka mig att gillar du den boken kommer du att gilla den här. Kristina ger i vår ut en skräckis, Sjuka själar, till skillnad från hennes deckare som hon gett ut tidigare. Författaren berättade att hon hade spenderat de senaste två dagarna på Öland pratandes med femteklassare så hon fick ställa om lite när hon skulle prata med oss vuxna. 

Jag gillar upplägget när författare själva får presentera sin böcker och kanske samtala med en förläggare. Då väcks ofta mitt intresse för en bok som jag kan ha förbisett när jag läser förlagskatalogerna inför kommande bokutgivning. Både Negar och Davids böcker blev sådana som jag inte fastnade för när jag läste om den i katalogerna men som jag nu är väldigt sugen på att läsa. Det var lagom många inbjudna till den här kvällen, lagom många författare som medverkade (själva presentationerna och samtalen på scen var på en timme) och en alldeles förträffligt generös goodiebag att ta med hem. Tusen tack för att jag fick komma och tack för ett väl genomfört och trevligt evenemang! Hoppas att det blir fler gånger.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.