onsdag 2 december 2015

Lucka 2: Taikon och Katitzi

En av de mest gripande, fina och inspirerade filmer jag sett inte bara i år utan över lag är Taikon. En film om Katarina Taikon.  Jag såg filmen i höstas och min syster hade varnat mig för att jag skulle gråta. Äsch tänkte jag det här går bra men jag tar med min pappersnäsdukar ändå, och tur var det för mot slutet av filmen grät jag så jag nästan hulkade. Det är en film som är gjord med så mycket respekt och värme inte bara för Katarina utan även hennes syster Rosa som är i livet fortfarande och intervjuas flera gånger i filmen.

Det hör skamligt nog inte till vanligheten att skolan lär oss om romernas historia eller situation idag. Därför tycker jag att ni som redan gått färdigt skolan ska ta med er en ungdom som fortfarande går i skolan och så ska ni se den här filmen. Den går fortfarande på biograferna och jag lovar att ni inte kommer att ångra er. Jag får gåshud bara av trailern. Se själva.

Lawen Mohtadi har skapat filmen (tillsammans med Gellert Tamas) och hon har även skrivit den fina biografin om Katarina Taikon som har den fina titeln Den dagen jag blir fri. Jag tycke att ni ska läsa den likväl som se filmen. Här pratar Lawen hos UR om boken. Det är inte ett videoklipp utan endast stillbild nedan men här finns länk till inslaget, länk.
Natur & Kultur ger nu ut Katitzi igen i fint nytryck och det finns två böcker (egentligen fyra för det är två böcker i varje bok) och de passar perfekt som julklapp. Jag själv tillhör en genereation som lite har missat Katitzi då det verkar vara en del av 70-talisternas barndom än vi 80-talister. Jag minns att jag såg filmatiseringen som liten och sedan gick ut i skogen och lekte Katitzi men jag har inget minne av att vi läste böckerna när jag var liten, varken hemma eller i förskolan/skolan. Så detta tar jag igen nu i vuxen ålder. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.