tisdag 18 augusti 2015

Kulturhösten 2015: vuxenböckerna


Det har blivit dags att gå igenom vilka av höstens böcker jag vill läsa och som är ämnade för vuxna. Det är både skönlitteratur och faktaböcker som står med på listan.
Bilden har jag lånat från albertbonniersforlag.se
Albert Bonniers Förlag
En bok som jag verkligen ser fram emot att läsa är Jonas Hassen Khemiris nya bok Allt jag inte minns. Han är en av mina stora idoler och det är på tiden att det kom en riktig roman. Jag ringer min bröder var så tunn att den var utläst på ett kick. Jag vill spendera lite mer tid med Jonas text än så. Dessutom har jag lyckats lägga vantarna på biljett till ett författarsamtal med honom på min favoritbokhandel. Önskar bara att jag hade fått läsa boken innan dess men den släpps veckan efter samtalet enligt informationen på webben.
Bilderna har jag lånat från nok.se och ordfronforlag.se
Natur & Kultur och Galago
Vanligtvis är jag skeptisk till när bloggar blir böcker men jag är beredd att vika mig när det gäller de här två böckerna. Jag har följt Rummet sedan den lanserades och jag ser verkligen fram emot att deras bok kommer ut. Det är både nya och gamla texter från de fyra skribenterna (Judith Kiros, Camilla Astroga Díaz, Valerie Kyeyune Backström och Mireya Echeverría Quezada). På sociala medier finns det ett konto som heter @SvartKvinna, där delar människor med sig av olika erfarenheter kring att vara svart kvinna. Dess grundare Fanna Ndow Norrby ger nu ut sin första bok Svart kvinna, med texter från en rad andra skribenter. Podden Genier med Moa Gemmel var en intervjuserie med kvinnliga genier (lyssna på den!). Gemmel ger i höst ut en bok med samma namn, Genier, med porträtt av några av de genier som hon samtalade med och dessutom fyra nya avsnitt.
 Bilderna har jag lånat från printzpublishing.se, massolit.se och sekwa.se
Printz Publishing, Massolit och Sekwa
Tre romaner att krypa upp i soffan med en stor kopp te och massor med värmeljus i höst är Vägskäl av Emily Gould, Drömmar, dårskap och en kär liten sak av Julie Cohen och Alvernas liv av Muriel Barbery (Igelkottens elegans). Jag längtar nästan lite efter höstrusk och en helg när jag inte behöver lämna soffhörnet och får läsa timmar i sträck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.