onsdag 19 augusti 2015

Kulturhösten 2015: författarsamtal

En av mina vanligaste kulturella kvällsaktiviteter är att gå på författarsamtal. Oftast hänger jag på Kulturhuset Stadsteatern, så pass att några av mina vänner tror att jag bor där. Min förklaring är att de har tre samtalsserier på litteraturtemat, Internationell författarscen, På djupet och Release me. Det gör att det blir många samtal att gå på. Förutom att vara där är de olika biblioteken i stan bra på att ordna författarsamtal, men även stora Akademibokhandeln i city och så min favorit Aspuddens bokhandel. Dessutom ska jag på Bokmässan i höst (det kommer dock att bli ett eget inlägg vad det lider) och där kommer det ju att vara författarsamtal deluxe. Jag är förväntansfull inför höstens samtal men som vanligt är jag grymt besviken att inte fler har bjudit in ungdomsboksförfattare. Och jag menar inte då till sina barnbibliotek/scener utan till de för oss vuxna. Jag kommer att tjata om detta tills jag märker en förändring och fortsätta att sammanställa listor med förslag på författare att bjuda in. Nåväl över till listan med de författarsamtal jag vill gå på (många av dem har jag redan köpt biljett till) eller som jag bara vill passa på och tipsa er om, ni som har möjlighet att gå:

Internationell författarscen

På djupet

Release me
  • 15 september: Linna Johansson, Stina Stoor, Duraid Al-Khamisi och Jesper Weithz
  • 13 oktober: Gunilla Boëthius, Mats Strandberg, Tomas Bannerhed och Kristoffer Folkhammar
  • 10 november: Anna-Karin Linder Krauklis och Daniel Linder Krauklis, Rummet och Malin Axelsson
Förutom dessa samtal funderar jag på att gå och bota min skräck för lyrik (handlar om att jag tror att jag är för dum för att förstå lyrik och inget annat). Den 16 november är det en helkväll om poeten Frank O'Hara. 

Akademibokhandeln

Aspuddens bokhandel
Än så länge är endast septembers program släppt och då ska jag gå och se Jonas Hassen Khemiri (1 september) och Bodil Malmsten (21 september).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.