fredag 26 juni 2015

Sommartips: författarsamtal

Är det något jag går mycket på och lyssnar på via nätet så är det författarsamtal. Jag lyssnar på fler författarskap än jag hinner läsa. I Stockholm finns det mycket goda chanser att gå på minst ett författarsamtal i veckan. Nu är det inte alla som bor i huvudstaden, men det finns även de som gör det men ändå inte hinner gå och lyssna. Och så finns det de som äger rum utanför landgränsen. Därför består dagens och veckans sista sommartips av tips på författarsamtal ni kan lyssna/titta på under sommaren.

Samtalet mellan Chimamanda Ngozi Adichie och Zadie Smith från förra året var mycket bra och sevärt. Dessa två kvinnor är jag så otroligt imponerad av och det var en fröjd att få lyssna på dem i en och en halv timme. Det kan du också göra här:

Två andra coola författare är Birgitta Stenberg och Märta Tikkanen. I podcasten Genier intervjuas de i varsitt avsnitt på en timme. Och jag vill typ hänga med dem jämt efter lyssningen.
I våras så lanserade Internationell författarscen på Kulturhuset i Stockholm sin podcast Författarscenen. Där går det att lyssna på tidigare författarsamtal både äldre och de som ägt rum nyligen. De släpper två avsnitt åt gången en gång i månaden. Än så länge ligger där fyra avsnitt.

För andra året i rad gjorde Augustpriset förra året en podcast som heter kort och gott Augustpodden. Där samtalar två av de nominerade författarna med varandra. Det ger verkligen något mer än att bara läsa de nominerade, i podden pratar de ofta om mer än själva boken. De diskuterar skrivprocesser och liknande och genom att blanda författare över gränserna (en barnboksförfattare med en faktaboksnominerad dito). Jag kan rekommendera alla avsnitt från förra året men tipsar lite extra om det som Anna Charlotta Gunnarson medverkade i:


 UR finns det ett program som heter En bok. En författare. Det programmet tycker jag är en briljant introduktion till både en bok och ett författarskap. På drygt 20 min får vi höra en författare samtala om sin bok. Jag har hittat många intressanta avsnitt där genom åren. Jag skulle säga att det bara är att börja beta av dem och tipsar inte av någon speciell författare.

Själv ska jag i sommar lyssna på samtalet med Joan Didion från 2011 på New York Public Library.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.