söndag 17 maj 2015

Nära till aldrig- andra träffen


Jag höll helt på att glömma vår träff i bokcirkeln om boken Nära till aldrig av J.A Redmerski som jag och Sofia Fritzon läser. Vi har nu läst två fjärdedelar och det är dags att prata lite om det vi läst. Under läsningen den här veckan pendlar jag mellan att vilja sluta läsa och fortsätta. Jag fortsatte men det finns saker med storyn som jag har svårt för. Det förefaller sig som om jag hela tiden jämför boken med Underbara helvete. Och nu har jag kommit på vad det är som skiljer dem åt. Böckerna har samma upplägg, snygg och smart tjej och snygg och våldsam kille. Det som dock skiljer böckerna åt är kärlekshistorien. I Underbara helvete störde jag mig på våldet och tyckte att det var överdrivet. Men jag kunde se bortom det för att kärlekshistorien var så stark och övertygande. I Nära till aldrig finns den inte där på samma sätt. Det puttrar på i för sakta tempo för att jag ska fångas av den. Camryn och Andrew trevar sig fram för länge innan det händer något.

I veckans avsnitt har det hänt en hel del runt dem, som har med Andrews familj att göra och de har även slutat åka buss och åker nu bil ihop istället med en ny färdväg. De bor på olika motell längst vägen och jag tycker om själva roadtrip-avsnitten men så kommer vi till scenen där Andrew tar en vändning som jag varken köper eller gillar. Han framstår som en toppenkille och har alla de attribut som Camryn gillar. Men så snurrar han runt och vill helt plötsligt inte ha sex med Camryn för då måste hon låta honom äga henne. Jag känner bara nej kom igen, nu får det vara nog. Han är alltså inte bara våldsam han är dominant också. Och detta på ett sätt som jag varken tycker funkar eller gillar och boken tappar mig ännu mer.

Vi får se vad som händer nästa vecka men det känns som bäst för boken att det tar sig för annars riskerar det här att bli en blek kopia till Underbara helvete och dess våldsamma inslag känns förlåtna då den kärlekshistorian fångade mig mer. Nästa vecka läser vi till och med sidan 333. Väl mött då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.