måndag 6 april 2015

Popmusik rimmar på politik- fjärde och sista träffen

Vi har nått fram till den sista träffen om Popmusik rimmar på politik av Anna Charlotta Gunnarson. Sent ska syndaren vakna och detta inlägg skulle ha kommit i slutet av februari men har inte hunnits med. Det är dags att sammanfatta läsningen och diskutera den sista delen av boken.

Den sista delen av boken handlar mycket om krig och konflikten mellan Irland och Storbritannien om Nordirland. Här avhandlas män och kvinnors olika roller under ett krig, hur musiken och bandnamn kan lära oss saker om krig och konflikter. Jag har verkligen gillat de tidigare delarna av boken men den här delen fångade mig inte lika starkt som de andra. Det kändes utdraget om just kriget/konflikten om Nordirland. För mig brände det verkligen till i stycket om den afghanska artisten Setara Hussainzada. Där exemplifierades inte bara att popmusik rimmar på politik utan kort och gott är politik.

Under läsningen av Popmusik rimmar på politik har jag lärt mig massor. Jag har fått många musiktips och sökt efter mer information efter läsning om vissa band/händelser då velat veta ännu mer. Det här är en bok både för de som gillar musik, de som gillar historia och de som gillar politik. Jag tycker att den funkar från högstadiet och uppåt och skulle vara perfekt både som en del i undervisningen (musik, samhällsvetenskap och historia) men även för att få upp ett läsintresse hos dem som kanske inte läser så mycket (exempelvis unga killar). Jag uppskattar Anna Charlottas nyfikenhet och entusiasm och den smittar verkligen av sig även gällande musikgenrer som jag vanligtvis inte är intresserad av eller historiska skeenden jag skummat förbi tidigare. Jag är inte bara en mer allmänbildad person efter läsningen av den här boken, min playlist med favoritlåtar har även utvidgats. Båda två ett mycket gott betyg då att lära mig nya saker och musik är två saker som värderas högt i mitt liv. Tack för den här fina läsupplevelsen Anna Charlotta!

Se det fina talet som hålls av Pia Kalischer om Popmusik rimmar på politik från Augustgalan i höstas. Jag tycker fortfarande att den här boken borde ha vunnit.

Och här kan ni se när Anna Charlotta är med i programmet En bok en författare på UR. Klicka på länken här för det går inte att bädda in klippet så detta är bara en bild, länk.
Det har verkligen varit en lärorik och intressant läsning av Popmusik rimmar på politik. Det är en bok jag rekommenderar vitt och brett. Läsningen har blivit lite speciell i och med att jag har bloggat om den längst vägen. Jag tycker dock att det är synd att det inte blev någon diskussion/bokcirkel av det hela, men hoppas att ni som läst inläggen har fått ut något ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.