fredag 24 april 2015

#Mångfaldilitteraturen

Bilden har jag lånat från blogg.btj.se
BTJ har inspirerats av den amerikanska kampanjen #WeNeedDiverseBooks och har skapat en egen hashtag för att uppmärksamma och lyfta mångfald i litteraturen, den heter #mångfaldilitteraturen. Alla kan vara med och dela med sig av boktips på böcker som tar upp mångfald på något sätt. BJT har valt att inte ge exempel på vad mångfald kan vara utan det är upp till var och en att själv göra den definitionen. Jag tycker att detta är ett väldigt spännande initiativ och ingen har väl undgått att detta är fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har själv boktipsat på temat på Twitter senaste veckan. Jag tipsade om följande böcker:
Jag har långt ifrån tipsat färdigt så håll utkik under hashtagen för att se fler boktips. Det är spännande att läsa om andras boktips och hur vi alla tolkar begreppet mångfald. På BTJs hemsida finns det även filmer med personer som boktipsar. Ett exempel på en boktipsare är Patrik Lundberg.
Flera morgontidningar runt om i landet har skrivit om initiativet via TT som hänvisade till inslaget i Kulturnytt. Du kan lyssna på inslaget från Kulturnytt här nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.