onsdag 10 december 2014

Våren 2015 på Internationell författarscen och På djupet

Programmen för litteraturserierna Internationell författarscen och På djupetKulturhuset i Stockholm har släppts nu. Här kommer mina tips på vad ni inte borde missa.
På Internationell författarscen tipsar jag om samtalet mellan Hilary Mantel och Johanna Koljonen den 4 februari. Jag såg ett livestreamat samtal med Mantel och Daniel Sandström i våras från London. Men den här gången kommer Mantel till Sverige och kommer att vara på plats fysiskt i Stockholm. I januari kommer Hilary Mantels självbiografi Skuggan av ett liv.
Den 16 april kommer Sarah Waters och hon ska samtala med min favorit Josett Bushell-Mingo. Waters är i vår aktuell med boken Hyresgästerna
Allas vår favorit Kristina Sandberg kommer till serien På djupet den 5 mars. Hon ska samtala med Helena von Zweibergk. Jag tar med mig min mamma och går och lyssnar. Mamma fullkomligt älskar böckerna om Maj. Jag tänker mig att jag tills dess ska ha läst dem ja också.
En av svensk teaters stora namn är Suzanne Osten och den 23 mars är hon med i På djupet i samtal med nya teaterchefen på Stadsteatern Anna Takanen.
Sveriges meste dokumentärskapare Tom Alandh samtalar med Björn av Kleen den 20 april.

Jag är medveten om att detta är Stockholmsbaserat och jag vill uppmana er att kolla vad som är på gång på ert lokala bibliotek/kulturhus. Och är det så att inget är inplanerat eller det är något ni saknar, tveka inte att höra av er och tipsa de som arbetar med programverksamheten. Håll också ögonen öppna på era närliggande bibliotek och kulturhus i större städer om ni bor på landsbygden. En del livesänder eller spelar in och det går att se i efterhand. Dessutom kan ni be era lokala bibliotek och/eller kulturhus att livesända hos sig om ett större/annat bibliotek/kulturhus spelar in om det är för dyrt för dem att själva bjuda in författare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.