måndag 8 december 2014

Lucka 8: Romance

Hela det här året har varit väldigt stressigt. Framför allt har det vara galet mycket på jobbet och jag har varit helt slut i stort sett hela året. Det här är också året då den skönlitterära genren romance/romantik kom in i mitt liv. Inte anade jag att det på sätt och vis skulle bli min räddning undan stressen. Säga vad en vill om kvalitén, statusen etc men den har verkligen levt upp till termen eskapism (verklighetsflykt). Det finns inga hemskheter, orättvisor, krig eller elände att stressa upp sig över. Det var inget som gjorde mig upprörd eller ledsen och det var precis vad jag behövde. Romance är visst förutsägbart, könsstereotypt, vitt (inga förutom vita personer så långt ögat når), klassomedvetet och allt annat som den akademiskt skolade delen av mig borde störa sig på. Men jag har inte orkat bli upprörd. Jag har när jag går igenom min läsning i år läst nästan uteslutande böcker som kvalar in inom romance och nästan uteslutande från det förlag en förknippar med romantik Harlequin. Jag hade mina fördomar om dessa böcker och det här förlaget innan jag började läsa. Nu när jag har läst mig igenom en hel del hos dem (och lyssnat via Storytel) vet jag precis vad jag gillar och inte gillar. Jag gillar inte historiska böcker, erotik, läkarromaner eller passion. Jag gillar de romantiska böckerna, främst då från Silk-serien, kort det som är likt en romantik komedi.

När jag började läsa dessa böcker skämdes jag. Herregud jag är mer litterär än så här. Inte kan jag säga att jag har en massa Harlequin-böcker där hemma. Hjälp kom på en annan titel än en romantisk nu när personen framför mig undrar vad jag har läst för bra på sista tiden. Men så orkade jag inte hålla på. Vad jag läser definierar inte vem jag är och det finns olika typer av litteratur som passar olika in i ens liv vid olika tidpunkter.

Jag kan hålla med om vissa av de fördomar jag hade innan om böcker från Harlequin. En av dem är nivån på språket. Det ha varit en hel del titlar vars språk och översättningar som lämna mycket att önska. Och ska jag tipsa där så är det högre kvalité både på språk och innehåll i Silk-serien och översättningarna av Nora Roberts böcker som Bonnier ger ut. Fördomen att romance är tantsnusk behöver inte alls stämma. De kan funka lika bra för en yngre kvinna och alla är inte snuskiga en del är riktigt fina. Efter att ha läst väldigt intensivt av den här typen av böcker under året börjar jag känna en viss mättnad. Men tack vare dessa böcker har min läsning hållits vid liv i år, min hjärna har fått vila och det är jag tacksam för. Tidigare i år har jag haft temaveckor på bloggen om just dessa böcker och har kallat dem för romantikvecka. Den här veckan kör jag en sådan igen och det blir den sista för i år. Det blir utöver kulturkalendern boktips på eftermiddagarna. Håll till godo och om du har något boktips i romance/romantikgenren skriv det i en kommentar eller mejla mig.

2 kommentarer:

  1. Hurra för ny romantikvecka! Och hurra för din förra romantikvecka (och för Boktjuvens blogg) för det var ju så vi hittade varandra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen hurra! Jag är så glad att jag hittade till din blogg, ditt skrivande och boktipsande!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.