fredag 5 december 2014

Lucka 5: Josette Bushell-Mingo

En av årets finaste upptäckter när det gäller författarsamtal har varit att det alltid blir bra när Josette Bushell-Mingo intervjuar författare. Det hela började med samtalet hon hade med Taiye Selasi under Stockholm Literature förra året. I år har jag därför bokat in flera författarsamtal där hon skulle vara samtalspartner och det har varit de bästa samtalen. Jag började med Jhumpa Lahiri Internationell författarscenKulturhuset i april. Det var en något stel och reserverad författare i början av samtalet. Men ju längre samtalet fortskred blev hon både varmare och mer talför. Ni kan se det samtalet som filmades genom att klicka på den här länken.
Sen såg jag Josette samtala med Richard FordSigtuna Litteraturfestival i augusti. Jag åkte upp till Sigtuna just för det samtalet. Med sin nyfikenhet, fokus helt riktat mot författaren och hennes entusiasm gör att författarna slappnar av och öppnar sig. Detta skedde även med herr Ford i Maria kyrkan i Sigtuna. Samtalet filmades så ni kan se det här, länk.

I september var det David Grossmans tur även han på Kulturhuset. Det här samtalet var jag tagen av i flera dagar efteråt. Det var ett så varmt, öppenhjärtigt och fint samlat. De pratade om sorg, förlust, förlåtelse, tid och hans skrivande genom åren. Förvisso var det hans nya bok Fallen ur tiden de tog avstamp i men de pratade vidare och bredare än så också. Jag bli helt varm bara jag tänker på och skriver om det här samtalet. 
Det sista samtalet jag hade inbokat och som hon gör för i år var det med Eleanor Catton som var igår (torsdag) på Kulturhuset. Catton som är aktuell med tegelstenen Himlakroppar. Miss Catton var långväga hitrest från Nya Zeeland. Det var ett intressant samtal och vi fick uppleva hur det lyste i hennes hon när hon beskrev sin research inför skrivandet av boken för Josette. Efter samtalet var vi nog många som ville gå hem och ta oss ann boken för att få uppleva just det astrologiska som är ett centralt tema.

Det jag gillar med Josettes intervjuteknik är många saker. Hon är så intresserad av författarna och även om de har fått samma typ av frågor hundra gånger tidigare i intervjuer är hennes inställning så lockande att de mer än gärna svarar på frågorna igen. Det finns vissa journalister och akademiker (inga namn nämnda) som är för upptagna av sig själva och sin kunskap att deras författarintervjuer helt tappar i känsla och blir långtråkiga. Även om Josette är livfull tar hon aldrig fokus från författaren. Hon är engelsktalande vilket gör att samtalen flyter på väldigt bra, speciellt när det är engelsktalande författare. Med det menar jag inte att det inte finns duktiga svenska samtalspartner till internationella författare. Det är bara det att som den anglofil jag är så smälter jag lite varje gång jag får höra brittisk engelska och det pratar Josette så det blir en extra dimension för mig. Jag hade helt missat att hon ska samtala med Sarah Waters i vår så jag måste skaffa en biljett till det samtalet ögonen böj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.