måndag 24 november 2014

Vem vinner Augustpriset ikväll?

Bilden har jag lånat från augustpriset.se
Ikväll är det så äntligen dags för Augustgalan där vi får veta vilka vinnarna i de olika kategorierna är! Jag tänkte tippa vilka jag tror och hoppas tar hem statyetterna i år.

När det gäller Lilla Augustpriset var det verkligen svårt att välja ut en vinnare. Det var många bra och starka berättelser. Till slut landade min röst och den jag hoppas på hos  Frida Alexandersson och hennes När två blir mer än en. Det var en gripande och fin historia som jag håller tummarna för att den skulle kunna ges ut som roman och då utbyggd. För det finns mycket jag skulle vilja få veta mer om och huvudpersonerna är vackert utmejslade.

I barn- och ungdomsklassen håller jag tummarna för Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn av Malin Axelsson och Klara Persson. Jag tror helt klart att det blir en av de fem bilderböckerna som tar hem det i den här kategorin. Som ni kunde läsa i mitt inlägg om de nominerade så var det med blandade känslor jag läste bilderböckerna. Det jag gillar med Malin och Klaras bok är att den känns inkluderande, filosofisk och utforskande. Om inte den vinner hoppas jag på Tilly som trodde att... av Eva Staaf och Emma Adbåge. Minus det inkluderande (den hade så vunnit på att ha med lite fler ickenormativa familjer och etniciteter) så är den också filosofisk och utforskande vilket jag gillar.  

Jag har inte läst några av de nominerade i den skönlitterära klassen men där hoppas jag innerligt att Kristina Sandberg vinner. Hon förtjänar verkligen det för sin trilogi om Maj. Vilket verk och gärning i att skildra en viktig del av vår historia, den om hemmafrun. Det är ju för den sista boken Liv till varje pris som Kristina är nominerad, men som hon skrev i sitt svar på min fråga så ser hon det som en nominering för alla tre böcker. Vi får verkligen hoppas att hon belönas för detta också genom att vinna.

Inte heller i fackboksklassen har jag läst alla de nominerade. Jag har läst Naturlära av Lars Lerin och Popmusik rimmar på politik av Anna Charlotta Gunnarsson. Och det är den sistnämnda jag hejar på. Anna Charlotta lär mig så mycket mer än vad jag räknade med genom att guida läsaren i musikhistorien och samtidigt lära oss massor med annan historia också. Det är inte bara det faktum att boken är väldigt lärorik, hon är också reflexiv vilket jag uppskattar enormt. Hon reflekterar över sin egen bakgrund och position i förhållande till de hon skriver om (läs rasifierande) och gör det med sådan respekt. Jag är helt golvad av boken och hoppas innerligt på den ikväll.

Boktjuven har ställt frågan om vilka som tar hem priserna och varför till en rad personer. Ni kan läsa deras gissningar och förhoppningar här, länk. Vilka tror du vinner ikväll och vilka hoppas du på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.