måndag 20 oktober 2014

Och de nominerade är.....

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Nu är jag hemma en snabbis innan jag ska iväg igen och tänkte blogga om de nominerade titlarna för årets Augustpris och berätta en rolig grej. Det var en riktigt uppspelt Johanna som begav sig till Nalen idag vid kvart i tolv. Där hölls presskonferensen för Augustpriset och årets nominerade avslöjades. Det vimlade av förläggare/förlagsfolk, kända litteraturkritiker och andra med anknytning till boksverige. Vi fick en lunchtallrik och mingla lite innan det hela drog igång kl 12.15.

Först ut var Erik Titusson som presenterade de som nominerats till Lilla Augustpriset.
  • När två blir mer än en, Frida Alexandersson
  • Orangeriet, Matilde Villegas Bengtsson
  • Saker jag inte gör: mjölkar kor, Louise Brahce
  • Badrummet, Annina Claesson
  • Nangijala, Nangilima, Ludvika, Aron Ekelin
  • Medresenärer, Amanda Forsman-Sundell
Sedan kom den kategori som jag var särskilt intresserad av: Barn- och ungdomskategorin. Och där blev det besvikelse och otrolig frustration. Fem av sex böcker är bilderböcker och inte en enda bok för de äldre barnen/tonåringarna. Detta kommer jag att återkomma till var så säkra. Nåväl de nominerade är: 
  • Jag blir en bubbla som blir ett monster som blir ett barn, Malin Axelsson, Klara Persson
  • Nu leker vi den fula ankungen, Barbro Lindgren, Eva Lindström
  • Vi är vänner, Eva Lindström
  • Tilly som trodde att…, Eva Staaf, Emma Adbåge
  • Vi springer, Joar Tiberg, Sara Lundberg
  • Mördarens apa, Jakob Wegelius
Därefter var det Årets fackbok som presenterades. Och förutom de som nominerats i barn- och ungdomskategorin är det två böcker i den här kategorin som jag verkligen vill läsa.
  • Popmusik rimmar på politik, Anna Charlotta Gunnarsson
  • Vid tidens ände. Om stormaktstidens vidunderliga drömvärld och en profet vid dess yttersta rand, Håkan Håkansson
  • Naturlära, Lars Lerin 
  • Plundrarna. Hur nazisterna stal Europas konstskatter, Anders Rydell 
  • Doktor Nasser har ingen bil. Kairo i omvälvningens tid, Tina Thunande 
  • Erik och Margot. En kärlekshistoria, Per Wästberg
Sista kategorin och den ni kommer höra, se och läsa mest om, Årets skönlitterära bok:
  • Ma, Ida Börjel
  • Alkemistens dotter, Carl-Michael Edenborg
  • Ett så starkt ljus, Lyra Ekström Lindbäck 
  • Liv till varje pris, Kristina Sandberg
  • De utvalda, Steve Sem-Sandberg
  • Beckomberga. Ode till min familj, Sara Stridsberg
Jag gissade endast rätt på en enda bok och det var Liv till varje pris av Kristina Sandberg och den jag hoppas tar hem priset också. Ni kan på Twitter läsa mer från presskonferensen i realtid och se fler bilder jag återfinns på @johannalundin86 eller under hashtaggen #Augustpriset

Nu till det roliga, som ni kan se till höger här på bloggen så kommer jag att vara en av de bloggambassadörer som finns i år för Augustpriset. Vad det innebär mer exakt förutom att jag kommer att recensera de nominerade titlarna i kategorin Årets barn- och ungdomsbok vet jag inte än så det får jag återkomma till. Men det ska hur som helst bli väldigt skoj.

2 kommentarer:

  1. Hej! Roligt att du är bloggambassadör! Ska bli spännande att se dig uppmärksamma det här med ungdomslitteraturen! Jag kommer förmodligen också göra det, särskilt genom en julkalender...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.