söndag 19 oktober 2014

Mina gissningar inför Augustpriset 2014

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Imorgon blir det känt vilka 18 titlar som nomineras till årets Augustpris. Det är sex böcker i tre kategorier (barn och ungdom, skönlitteratur och fakta). Jag tänkte i detta inlägg skriva lite om vilka titlar jag tror och hoppas nomineras i år samt några tankar om kategorierna titlarna sorteras in under.

Det är riktigt svårt att gissa vilka som kommer att bli nominerade. Kommer juryn att välja titlar som har varit snackisar, storsäljare, doldisar? Kommer det bara att vara böcker från de stora förlagen? Hur kommer spridningen i utgivningen över året att se ut? Många frågor och svaren får vi nog först imorgon när vi vet vilka titlarna är.

Jag hade mycket lättare att gissa i kategorierna Årets faktabok och Årets skönlitterära bok. Eller gissa det kan mer ses som mina önskningar. När det gäller Årets barn- och ungdomsbok var det svårare, av fler anledningar och de kommer jag att återkomma till. Jag lyckades dock inte komma på sex böcker i varje kategori. Jag hoppas att de nominerade imorgon är några eller alla av de som nu presenteras:

Årets faktabok
  • Sex med mera av Sandra Dahlén (en otroligt viktig bok om sex för unga och jag er mycket hellre att den nomineras här än i barn- och ungdomskategorin, för där är det trångt som det är)
  • Nyponbuskar nyponbuskar hela vägen nyponbuskar av Jan Gradvall (han skriver om vårt samhälle och de vi är genom att skriva om populärkultur och han gör det väldigt bra)
  • Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg (en bok om en far och hans dotter men även om hemligheter och försoning)
  • Kunskapens frukt av Liv Strömquist (för att hon är så briljant och för att det kvinnliga könet äntligen får ta den plats det förtjänar och kunskapen om den lyfts, feministiskt viktig)
  • Rasismen i Sverige med redaktörerna Lawen Mohtadi och Devrim Mavi (en otroligt viktig bok som ger flera vinklar av det komplexa med rasism i ett land som inte tror eller vill erkänna att det finns)
Årets skönlitterära bok
Årets barn- och ungdomsbok
  • Onanisterna av Patrik Lundberg (den bok jag hoppas mest på imorgon, för att den är så bra och för att den förtjänar det)
  • Lite mer än en kram av Mårten Melin (riktigt bra bok som är svår att säga vem som ska läsa den och det gör den egentligen till den enda bok som spänner bredast i en redan för stor kategori)
Det känns så sjukt att jag bara kan komma på två titlar i barn- och ungdomskategorin. Jag har bläddrat och kollat i utgivningskatalogerna från Svensk Bokhandel flera gånger om nu på morgonen men kan inte hitta fler böcker. De böcker jag läst och tyckt om senaste året och som jag tycker är värda en nominering är de två ovan och resten som varit riktigt bra har varit översatt litteratur. Men det stora problemet som jag har med kategorin är att den är så stor. Och DET är egentligen det stora problemet. Här ska det rymmas böcker riktade till barn från 0 till 18 år. Det är helt befängt att de klumpas ihop så här. Varför ställs en bilderbok mot en ungdomsbok riktad till en 15 åring?

Det brukar vara två bilderböcker/ böcker som riktar sig till de riktigt små, två mellanåldersböcker och två ungdomsböcker i den här kategorin. Så på så sätt är det inte konstigt att jag inte har bättre koll på vad som skulle kunna förtjäna en nominering. För det jag läser mest av är ungdomsböckerna. Jag är inte själv om att tycka att den här kategorin är problematisk. På Twitter är vi flera stycken som har skrivit om det och frågat varför det ser ut så här. Johanna Lindbäck tillika Läsambassadör skrev en mycket bra text om det som ni borde läsa. Den heter Jag har några synpunkter om August-priset. Författaren Christin Ljungqvist skrev idag en bra text där även hon ifrågasätter omfattningen på kategorin. Hennes blogginlägg heter Årets svenska ungdomsbok. Jag kommer att återkomma till detta ämne om kategorin under perioden mellan nomineringarnas tillkännagivande och galan när vinnarna koras. Så jag lämnar det för nu. För imorgon kommer mycket att handla om varför den här kategorin inte lyfts upp lika mycket och högtidligt som de andra två. Och det är också ett problem!

Vilka titlar tror du kommer nomineras?

2 kommentarer:

  1. Jag lyssnade på Johan Heltne på Bokmässan och hans bok verkar riktigt bra! Håller med om svårigheten med barn. och ungdomsklassen. Hade också läst väldigt många översatta böcker. Nyfiken på dina två titlar, som jag ännu inte läst.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.