onsdag 24 september 2014

Samtal om rasismen i Sverige

Bilden har jag lånat (och kapat en bit på) från aspuddensbokhandel.se
En av höstens viktigaste böcker är antologin Rasismen i Sverige- nyckeltexter 2010-2014 med redaktörerna Lawen Mohtadi och Devrim Mavi. Jag missade dessvärre releasefesten för boken då jag var på konferens med jobbet. Men när de kom till min favoritbokhandel Aspuddens bokhandel för ett samtal tillsammans med Judith Kiros (som har skrivit en text i boken) var det givet att jag skulle gå och lyssna. Och vilket samtal det var sedan. Jag och min kompis hade smart nog köpt våra biljetter i god tid innan. Det var tur för samtalet var slutsålt och det var en redig kö med personer utanför som hoppades att de skulle kunna köpa en restbiljett, däribland min syster.

Lawen modererade samtalet mellan Devrim och Judith. De pratade om hur samtalet om rasism i Sverige ser ut och kan te sig, om det politiska läget och den politiska utvecklingen och vilka strategier de har i sitt antirasistiska arbete. Jag är så imponerad av dessa tre, de är så kunniga, pålästa och kloka. Det var befriande att de tre fick samtala med varandra och inte vara den enda i en annars normativt vit panel som jag sett dem i ett flertal gånger tidigare. Boken Rasismen i Sverige ser jag som välbehövlig och viktig, än mer nu efter valet. Många av texterna har jag läst tidigare på de ställen där de publicerats innan de kom med i boken. Men jag ser ändå fram emot att läsa om dem och de texter som jag ännu inte hunnit läsa samt de nyskrivna texterna. Jag kommer även att ha en temavecka utifrån boken, Rasismen i Sverige, där jag kommer att diskutera texterna i olika blogginlägg och tipsa om andra texter/verk/samtal på ämnet. Det blir om ca två veckor, häng med då.

2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.