lördag 21 juni 2014

Det handlar om dig

Bilden har jag lånat från bokus.se
En av vårens stora boksläpp stod Sandra Beijer för. Hennes debutbok Det handlar om dig släpptes i mars och precis som jag förutspådde på ungdomsboksfrukosten blev det en storsälare. Här har vi en bok som sprakar av kärlek, ung kärlek, passionerad kärlek och ett begär så starkt att det är omöjligt att lägga ifrån sig boken. Drivet som huvudpersonen känner gör att sidorna bläddras fram i ett hiskeligt snabbt tempo. För är det något Sandra Beijer har lyckats med så är det att skildra den där unga kärleken, den som är på superstort allvar, den som är på liv och död.

De två som boken handlar om, hon och han, har inga namn men det känns överflödigt. Det är inte deras namn utan deras känslor som är det viktiga här. Och det handlar verkligen om dig, där du är killen. Hon är kär och han är distanserad, i alla fall till en början. Här sprakar, smattrar och smäller det som fyrverkerier, och det gråts som floder som ska svämma över. Här finns så mycket kärlek att det är som att studsa fram på bomull, och här finns det svart smärta som hotar att förgöra. Precis så här kan det vara att vara ung och kär, för den delen vuxen och kär också. Men jag tycker att den stora sak som jag som vuxen har gentemot huvudpersonen (hon) är distans. Distans till att det inte är så svart och vitt, av och på. Den 16- åriga jag hade dock känt igen sig till punkt och pricka, allt är visst på blodigt allvar och livsavgörande.

Sandra pratade om på ungdomsboksfrukosten att hon ville skriva en bok om kärlek, och det har hon sannerligen gjort. Det enda jag stör mig på är just det här naiva som finns hos hon i boken. Hon låter honom diktera villkoren samtidigt som hon dömer sig själv så hårt. Hon ger honom makten över henne och hennes liv och jag önskar att hon kunde stå på sig lite mer och se sitt egenvärde. Dock kan jag inte hålla detta emot henne för så minns jag mig själv vid den åldern och hur jag var när jag var kär (och hur jag var när jag var förkrossad). Då var det dessa stora känsloyttringar och minsta lilla detalj spelade roll, vad han sa, hur han såg ut och vad han tyckte.

Jag hoppas att det kommer fler böcker av Sandra Beijer. Tills dess läs hennes blogg, eller se henne tvodd på SVT Flow som hon har tillsammans med sin vän Michelle. Eller se henne i UR-programmet En bok, en författare.

7 kommentarer:

  1. Jag har sett denna på flera håll och läst många recensioner men känns inte som en bok för mig, tyvärr. Alla kan ju dock inte vara det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis. Så kan jag känna ibland när det bloggas som tusan om en bok som verkligen inte lockar mig, speciellt när folk är lyriska :-)

      Radera
  2. Egentligen inte riktigt min stil, men jag gillar du-formen och tyckte den var jättefin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fortfarande läser min blogg även när romantikveckan är slut :-D

      Radera
    2. Klart jag gör! Romantik är min favorit, men då och då slinker det ner lite annan läsning också :)

      Radera
  3. En bra och genomtänkt recension. Visst är huvudperson aningslös, men på något vis är det också just det som historien gestaltar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Ingerun för de vänliga orden :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.