fredag 21 mars 2014

Vill läsa våren 2014- skönlitteratur (vuxen)

Sist ut i min lilla serie med böcker jag vill läsa i vår är skönlitteratur för vuxna. Jag kan ungdomsböckerna mycket bättre än de för vuxna så jag kan inte direkt uttala mig om hur vårens utgivning förhåller sig till tidigare säsonger. I och med att jag läser mestadels ungdomsböcker innebär det att många skönlitterära böcker för den äldre befolkningen blir nya bekantskaper för mig. De här titlarna är jag sugen på:
 
Ett förlag som alltid har både snygga omslag och bra innehåll är Sekwa. De har tre titlar jag sätter upp på önskelistan. Mirakelverkstan av Valérie Tong Cuong, Författaren i familjen och Allt jag önskar mig båda av Grégoire Delacourt. Fördelen med det här förlagets utgivning är att jag sällan blir besviken på böcker jag läser utgivna av dem.
Hon hette Jennie av Moa Herngren och Min pappa Ann-Christine av Ester Roxberg ges båda ut på Wahlström & Widstrand och jag tippar på att det är två starka böcker. Det ska bli spännande att läsa mer av Ester Roxberg, hennes Antiloper är en av de starkaste böcker jag har läst.

Precis som Sekwa är Printz Publishing ett förlag att räkna med. Där har de fingertoppskänsla för vad folket vill ha innan de ens visste att de ville ha det. Jag ser fram emot en lugn stund i soffan/solstolen läsandes någon av dessa titlar i vår/sommar, Sophies historia av Jojo Moyes, Fågelburen av Lisa Jewel och Främlingar av Adele Sparks.
I vår kommer Jhumpa Lahiri till Internationella författarscenen Kulturhuset Stadsteatern och samtidigt är författaren aktuell med boken Sankmark. Jag har föreslagit för förlaget, Brombergs, att göra som med Hatties liv och köra en bokcirkel digitalt innan och sedan avsluta med att gå och lyssna på författaren. De har ännu inte lämnat besked men oavsett är det här en bok jag vill läsa.
En författare vars debut först togs ner för mig totalt efter att ha lyssnat på samtalet med författaren på Release me för att sedan segla upp på en stark vill läsa-plats efter samtal på Aspuddens bokhandel, är XX och hennes bok Araben. Vid högläsningen på det senare samtalet grät jag väldigt mycket och tror starkt på denna bok. Boken ges ut på Ordfront.
Det kommer aldrig mer att vara du av Anne-lie Högberg ges ut på Litet förlag och både författaren och förlaget är nytt för mig. Jag tror mycket på den här titeln och kommer hålla bättre koll på förlaget med i framtiden.
En av vårens viktigaste och ack så aktuella bok är Bära leggings i januari av Sara Stille. Vilken modig ung kvinna som skriver den här typen av bok och som står upp både för sig själv och anda i liknande situation. Kalla kulor ger ut boken.
 
Precis som barn- och ungdomsdelen av koncernen har Norstedts en stark vår. Jag har hela fyra titlar på den skönlitterära sidan som jag vill läsa. En av dem är en pocket och jag kom aldrig till skott och läste den när den kom i inbundet så jag hoppas på bättre lycka den här gången. Det är Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk. Förutom den vill jag läsa Den som jag trodde skulle göra mig lycklig av Christina Whaldén och Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona av Anneli Jordahl, jisses vilka långa titlar. Sist ut är Nio dagar, nio nätter av Kajsa Grytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.