onsdag 19 mars 2014

Vill läsa våren 2014- facklitteratur

När det gäller facklitteraturen våren 2014 finns det en del böcker som jag är riktigt sugen på. Det är allt ifrån ytliga ämnen för vissa och mycket allvarliga ämnen för mig, jag pratar om naglar, till upplysande böcker om hur vi människor fungerar. Dessa facklitterära böcker från vårens utgivning ser jag fram emot att läsa:

Jag tar det här med naglar och nagellack på största allvar. Jag har massor med lack här hemma och gillar att matcha färger med kläder/smycken/sjalar. Därför blev jag själaglad när jag fick Naglar av Madeline Poole med posten från Norstedts. Men det går inte att få för mycket av det goda och därför är jag sugen på att jämföra och inspireras av Nail Candy av Donne Geer och Ginny Geer från Massolit Förlag.
För en gångs skull är det inte min generation om är under lupp och granskas. Nu är det generationen/generationerna efter oss 80-talister som står i centrum. Generation Ego och jag kan knappt bärga mig vad Ana Udovic kommer fram till i sin bok. Boken ges ut av Ordfront.
Mode är ett av mina stora intressen och en av mina idoler när det gäller kunskap om mode är Karina Ericsson Wärn. I Vår kommer hon med en bok som heter Banbrytande modeAtlantis och den ser jag verkligen fram emot. Jag har i stort sett alla Karinas böcker och lär mig alltid något nytt.
Hur hjärnan fungerar är något som länge har intresserat mig. I vår kommer det tre böcker på det temat som jag drogs till direkt vid läsningen av vårkatalogen. Dels är det Den sociala hjärnan av Katarina Gospic på Brombergs förlag. Dels är det Dansa på deadline av Lina Wennersten och Alexander Rozental (perfekt bok för oss som har en tendens att skjuta upp saker) och Vanans makt av Charles Duhigg båda på Natur & Kultur.
När jag ändå är inne på böcker om att hjärnan och att förändra tankemönster så kommer jag att tänka på Den magiska milen av Maria Akraka ges ut av Norstedts. Maria var en stor inspiration för mig när jag var liten och friidrottade. Dels var hon snabb som tusan och dels var hon mörkhyad och en förebild jag kunde se upp till. I det förslappade tillstånd jag är i nu där gym ger mig klaustrofobi kanske Marias bok kan få mig att röra på mig igen och vem vet kanske kan jag springa Tjejmilen igen i höst.

4 kommentarer:

  1. Deadline-gänget satt i Gomorron-soffan imorse på svt och fick mig att sätta fart på min dag. Såg dessutom igår en uppskattning som gjordes på Vetenskapens värld om att endast EN procent av Sveriges befolkning rör sig 30min/dag - jag tänker tränga mig in i den procenten, så upp ur soffan, potatskrälle! Har inte sprungit någon mil än, men tryckte till mitt längdrekord i söndags och tog mig förbi 5km-gränsen iaf :) Ut och spring du med, Johanna! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag kolla upp det på SVT Play. Jag väntar på inspiration att ta mig ut spåret :-)

      Radera
  2. Jag fick hem Nail candy idag och har redan dreglat - du kommer älska den! Akrakas bok är jag också sugen på - Bokmaskarna ska ev springa tjejmilen i Stockholm i höst :-) Kan vi så kan du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske jag kan få tjuvkika i din bok när jag kommer ner sen?
      Jag har sprungit Tjejmilen tidigare, det är sjukt kul! Perfekt mål när jag har varit inaktiv för länge.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.