lördag 15 mars 2014

Onegin

Bilden är tagen av och tillhör mig, Sincerely Johanna
Efter vernissagen på Livrustkammaren i torsdags begav jag mig till Kungliga Operan. Där vankades det balett. Jag gav min kompis Rebecca biljetter till föreställningen Onegin i födelsedagspresent. Vilken afton det var, vilken föreställning. Jag var helt tagen efteråt. I mitt nästa liv ska jag bli dansare, helt klart. Föreställningen handlar om charmören Onegin som är både cynisk och samtidigt vilsen. Han börjar flörta med unga Tatjana men när hon bedyrar sin kärlek för honom så avvisar han henne och börjar istället att förföra hennes syster Olga. Detta ska dock få oanade följder och när han sedan kommer tillbaka till Tatjana för att be henne ta honom tillbaka avvisar hon honom. Heja Tatjana säger jag. 
Bilden har jag lånat från operan.se
Dansarna hade sådan precision och var mycket skickliga. Det var vackert att se på både vad gäller deras dans, deras otroligt vackra kläder men scenografin var även den helt bedårande vacker. Helheten var fantastisk och jag inser som vanligt att jag gå på på tok för lite balett. Musiken var otroligt vacker och är skriven av Tjajkovsij. Ni kan lyssna på den här. En annan trevlig sak var att det var en kvinnlig dirigent och det tycker jag alltid är roligt för det hör inte till vanligheten. Och jag vet inte vad de som bestämmer vem som ska dirigera är rädda för för se kvinnor kan också dirigera alldeles utmärkt. Dirigenten för kvällen hette Eva Ollikainen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.