måndag 17 mars 2014

CinemAfrica Filmfestival 2014

Bilden har jag lånat från cinemafrica.se
I slutet av veckan (19-23mars) är det åter dags för den årliga filmfestivalen som visar film från den afrikanska kontinenten, CinemAfrica Filmfestival. Jag tycker att det är fantastiskt att vi under några dagar varje år få frossa i bra afrikansk film, för det hör sannerligen inte till vanligheten. Roligt är att det i år är många kvinnliga filmskapare vars filmer visas och sådant är alltid upplyftande. Jag har några filmer jag bara inte får missa och sedan några andra tips.
  • Salvation Army- en film som bygger på den självbiografiska boken Frälsningsarmén av Abdellah Taïa som regisserat filmen. Den 20 mars kommer det vara ett samtal efter filmvisningen mellan Taïa och Rikard Wolff som jag ska gå på.
  • The Stuart Hall Project- en dokumentär om den stora tänkaren Stuart Hall som avled för en kort sedan. Jag har tänkt gå på filmfrukosten på söndagen den 23 mars, då det även är ett samtal efteråt om bland annat identitet och vem som äger rätten att definiera en.
  • Reflections Unheard: black women in civil rights- en dokumentär om kvinnorna inom medborgarrättsrörelsen, härligt upplysande och säkerligen inspirerande. Jag ska lyssna på panelsamtalet efter filmvisningen om black feminsim som är på söndagen (23mars).
Så till lite tips på filmer jag tror är sevärda:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.