tisdag 15 oktober 2013

Att se fram emot i oktober

Halva oktober har redan gått men det finns en hel kvar att se fram emot. Och det är tydligt att oktober går i litteraturens tecken. Jag ser fram emot följande just nu:
Bilden har jag lånat från rabensjogren.se
Bloggträff/bokprat x2. Nu på torsdag ska jag till Forma Books på bloggträff och nästa vecka bjuder Mellan raderna in till bokprat Den är dessutom öppen för anmälan, så är du i huvudstaden den 23 oktober är det bara att hänga på.
Bilden har jag lånat från augustpriset.se
Den 21 oktober tillkännages de nominerade för Augustpriset. Det är endast journalister och fotografer som är välkomna på själva pressträffen. Men vi andra, tex bloggare och intressenter kan se presskonferensen via nätet i realtid via hemsidan. Jag är mycket tacksam för detta. Tänkt ge mig på att tippa de nominerade i barn-/ungdomsklassen innan.

Release me 23 oktober. De har tema crossover och noveller (två av mina favoriter. Jag rusar från bokpratet till Kulturhuset Stadsteatern och lyssnar på ännu mer författare.
Bilden har jag lånat från dramaten.se
När jag var på Dramaten för temakvällen om ungdomsarbetslöshet blev jag bekant med konstformen spoken word. Nu kommer Dramaten att ha två kvällar med Dramaten & spoken word på temat nationalism. Jag är väldigt nyfiken och tänkte gå dit på torsdagen 24 oktober. Det är gratis vilket är välkommet, då kanske personer som annars inte skulle besöka teatern går dit. 

Bilden har jag lånat från kulturhuset.stockholm.se
Äntligen kommer Chimamanda Ngozi Adichie och jag ska få lyssna på henne två gånger på en och samma vecka. Biljetterna till hennes framträdande på Internationell författarscen är dessvärre slut. Jag ska bara leta upp min biljett som efter flytten är borta men i någon av de ouppackade lådorna.
Bilden har jag lånat från albertbonniersforlag.se/granta
Även på fredagen nästa vecka springer jag från ett event till ett annat på samma kväll. För efter samtalet med Chimamanda Ngozi Adichie har Granta släpp av sitt nummer 2 på Moderna Museet. Där utlovas författaruppläsningar bland annat. Jag hoppas jag inte missar allt för mycket då eventen krockar i början. Även detta event är öppet för allmänheten så kom dit om du är i stan. Jag har inte hunnit läsa deras första nummer men är grymt sugen på det som kommer, det har tema arv.
Bilden har jag lånat från modernamuseet.se
Helgen 26-27 oktober viger jag åt Stockholm Literature. Under två dagar kommer det att gå att lyssna på internationella författare, författaruppläsningar och andra evenemang. Jag ser även fram emot att få träffa några av mina favoritbloggare under festivalen. Det har löst pratats om en bloggfika under festivalen, får se om det blir något.
Bilden har jag lånat från dramaten.se
Innan oktober övergår i november ska jag passa på att se en föreställning. Jag ska gå på den hyllade De oskyldiga och det ser jag verkligen fram emot. 

6 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt inlägg! Bra också att du påminde mig om saker, som t ex Stockholm Literature. Ska också försöka gå på Granta. I övrigt ses vi i morgon.
    /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja boka biljetter till Stockholm Literature! Och är det något mer av det jag bloggade om som du vill gå på är det bara att säga till. Jag gillar sällskap.

      Radera
  2. Release hade jag totalt missat. Borde man kanske passa på att gå på efter Mellan raderna. Temat låter ju onekligen lockande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du också ska till bokpratet. Vore skoj att säga hej till dig då.

      Radera
  3. Vilken fantastisk höst du har framför dig! Jag beundrar att du går på så många roliga event och extra kul är när du skriver om dem här. Vi ses nästa lördag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det uppskattas att jag bloggar om mina kultrevents :-) Ja på lördag ses vi!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.