måndag 19 augusti 2013

Underbara helvete

Bilden har jag lånat från bokus.se
Hela våren hade jag peppat för Underbara helvete av Jamie McGuire och är det något jag tycker om så är det böcker som inte går att lägga ifrån sig. När det gäller just den här boken blev det därför en fullträff, för den är helt omöjlig att lägga ifrån sig och jag läste den under en hel dag när jag endast gjorde pauser för mat och toalettbesök. Det finns vissa saker som jag ogillar med den, som att Travis slår folk på käften hela tiden, de förlegade könsrollerna och det stereotypa heteronorm kärleksförhållandet. Men ändå så slukade jag boken i ett nafs och ville hela tiden veta hur det skulle gå. Vad handlar då boken om? Jo om Abbey som flyttar långt från sin hemstad för att börja om på nytt. Med flyttade kompisen America som nu är tillsammans med Shepley. Shepley i sin tur är kusin med Travis och de delar lägenhet. Abbey och Travis träffas och ja ni förstår vad som händer. Det är dock inte så enkelt, för de är allt utom bra för varandra.

Jag som är riktigt svag för böcker med en stark kärlekshistoria var helt såld på den här. Det jag även uppskattade var vänskapen som beskrivs i boken, familjerelationerna och så får vi den klassiska amerikanska universitetsberättelsen. Som jag nämnde innan är det mycket slagsmål i boken och jag fick lite känslan av Fight Club. I just det avseendet blir jag upprörd att författaren låter Abbey helt och hållet köpa detta utan att ifrågasätta vad det ska vara bra för att slåss så dant. Det blir lite väl mycket alfahannen och den svaga tjejen som behöver bli räddad. Underbara helvete är väl i det avseende väldigt amerikansk i form av syn på förhållande och könsnormer så som jag är van att se den på film. Den elaka killen vinner över tjejen med sin kantighet och hon formar honom sedan till en foglig person.

Men som sagt bortser vi från detta är det en bra bok och jag vill verkligen ge en eloge till en av mina favoritöversättare Malin Strååth som gjort en mycket bra jobb med den svenska översättningen.Och trots att jag peppade för boken i våras och sen läste den först i början av sommaren kan jag varmt rekommendera den till hösten och vintern med. Den utspelar sig under lite mer än ett år så alla årstider är med.

Tack för recensionexemplaret Kalla Kulor.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i allt! Det är verkligen svårt att säga ett helhetsomdöme när man älskar och hatar den på samma gång. Jag känner sällan att en bok är så bra att den verkligen inte går att lägga ifrån sig, och den här gick inte att sluta läsa. Det är en konst i sig, att kunna skriva så. Könsrollerna osv gör mig dock väldigt less. Kluvet omdöme.

    Ps, Synd att vi inte sågs i lördags! Jag såg inte till dig. Hoppas du hade roligt i alla fall! Ds.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen svårt att skriva en entydig recension då jag har en väldigt dubbel känsla till boken.

      Verkligen synd att vi inte sågs. Jag höll utkik efter dig också. Men förhoppningsvis blir det fler tillfällen att ses.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.