måndag 26 augusti 2013

Tänk om det där är jag

Boken har jag lånat från bokus.se
I höst är jag så otroligt peppad på Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbos gemensamma bok Vi måste sluta ses på det här sättet. För att ladda upp inför boksläppet läste jag om några av författarnas tidigare böcker. En av dem var Johannas bok Tänk om det där var jag. Den läste jag för ett antal år sedan, jag har betygsatt den men pinsamt nog mindes jag inget av den. Så när den var med på bokrean köpte jag mig ett ex av boken då jag vet att jag lånade den på biblioteket sist. Jag förstår inte hur jag kunde glömma den här boken för åh vad bra den var. För mig fightas Välkommen hem med Min typ brorsa om att vara min favoritbok av Johanna Lindbäck men nu har de fått konkurrens.

Tänk om det där var jag handlar om Agnes som tillsammans med sin familj flyttar från Stockholm till Umeå. Vid flytten bestämmer hon sig för att vissa saker måste ändras för hon trivdes verkligen inte med hur hennes liv såg ut i Stockholm. Hon ska bland annat bli en normal tjej som är trevlig och glad och inte är så pluggig. Granne med Agnes familj bor Adam och jag tycker så himla mycket om Adam. Johanna Lindbäck är verkligen bra på att porträttera fina killar. Det här är en riktig bladvändare och jag ville bara läsa vidare och se hur det skulle gå. Kommer Agnes att lyckas med sin förvandling och hur är det att flytta upp till Norrland? Är Adam en länk till det nya liv som Agnes vill uppnå? Allt det fick jag svar på som tur var.

En annan sak som jag tycker om med Johannas böcker är att de utspelar sig i Norrland. Eller egentligen att de inte utspelar sig i Stockholm, eller annan storstad. Det gör att jag lätt kan transformera mig till mitt 16 åriga jag och när jag själv växte upp och bodde på landsbygden. Det är ju många tonåringar som växer upp på andra platser i vårt land än i storstäderna och det är alltid trevligt med igenkänning.

Nu fortsätter jag och längtar till Vi måste sluta ses på det här sättet.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa vad du tyckte om Tänk om det där är jag. Jag ser verkligen fram emot deras gemensamma bok - har längtat hela våren och sommaren efter den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den ligger nu i läshögen och väntar. Ska sannerligen bli spännande att äntligen få sätta tänderna i den.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.