torsdag 22 augusti 2013

Simona Ahrnstedt x2

Bilden har jag lånat från bokus.se
Efter att ha läst Simona Ahrnstedts senaste bok De skandalösa blev jag riktigt sugen på att läsa mer av henne. Till min stora glädje stod hennes andra bok Betvingade oläst i bokhyllan så jag högg in på den med detsamma. Jag hade fått den när jag var på en bloggträff förlaget förra hösten. Jag tyckte om De skandalösa men jag tyckte ännu bättre om Betvingade. Den utspelar sig under medeltiden och handlar om Illiana och Markus. En olyckshändelse sker och en av Illianas bröder dödas. Detta samtidigt som Illiana själv har blivit bortrövad. Markus är en ökänd riddare och en av konungens närmste män. Deras väg korsas så klart och nu börjar ett maktspel, överenskommelser görs precis som motstånd. Och i den här boken bryr jag mig faktiskt lika mycket om historien runt om kring som av själva kärlekshistorien. Det var roligt att färdas bakåt i tiden och få spendera lite tid på medeltiden, speciellt när kläderna och miljöerna beskrivs. Det gör Simona Ahrnstedt väldigt bra genomgående i alla hennes böcker.
Bilden har jag lånat från bokus.se
Sist ut läste jag debuten Överenskommelser och det var intressant att se hur författaren har utvecklats och det till det bättre. Jag blev lovad att jag skulle få låna min vän Jennys pocketexemplar av boken men jag kunde inte hålla mig och styrde kosan till biblioteket där den till min glädje fanns inne. Första boken är inte lika bra som de andra två och det går segare på något vis än i de två senare. Dessutom är det en scen i den som jag mådde så fysiskt illa av att läsa att det tog ett bra tag innan jag kom in i handlingen igen och då kändes det inte lika roligt längre. Överenskommelser handlar om Beatrice och Seth. Hon är föräldralös och tas om hand om av en elak farbror. Seth är en av landets rikaste män och en hett eftertraktad ungkarl. De träffas ute i Stockholms societetsliv och jag har stor behållning av det kulturella som beskrivs i boken. Likt alla tre av Simonas böcker kommer inget enkelt så är inte fallet i den här heller även om det går lätt att räkna ut vad som kan tänkas ske. Här är det makthungriga personer som går över lik för att nå dit de vill, det är bjudningar och operor, frasande klänningar och trånande på både långt och nära håll. Som vanligt i Ahrnstedts böcker är både familj och starka vänskapsband centrala och det är intressant att se hur samtida de känns och jag blir nyfiken på hur det såg ut back then.

En sak som jag stör mig på med dessa böcker likt De skandalösa är kvinnornas underordnade roll. Jag är så trött på att kvinnor ska målas upp som svaga och i behov av en stor stark karl som med kraft kan slänga ner dem i sängen och dominant älska med dem. Även om Ahrnstedt vill att hennes kvinnor ska vara starka (bland annat det som lyfts upp i marknadsföringen av senaste boken) så är det ändå för många scener likt den jag just beskrivit som utspelar sig i hennes böcker. Det är förvisso historiska kontexter som de utspelar sig i och därför är det inte konstigt att kvinnan utmålas som underlägsen mannen för så var det men jag är så less på att bli påmind om detta. Så jag är kluven i att jag dels tycker så mycket om hennes böcker och samtidigt är så trött på könsrollerna och hur stereotypa de är. Men läsvärda är det ändå alla tre.

4 kommentarer:

  1. Låter lite irriterande. Får se om jag ger mig på dem någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är väldigt dubbla känslor för hennes böcker.

      Radera
  2. Mnja, jag har valt bort hittills och nu när jag läser din text så tror jag att jag hoppar över. Jag gillar inte stereotyper, inte ens om berättelserna nästan gränsar till sagan som jag tycker de ofta gör i historiska romaner och förstås i fantasy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag blir väldigt dubbel i mitt läsande av hennes böcker. Precis som med Underbara helvete.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.