onsdag 28 augusti 2013

50 år senare

Idag är det på dagen 50 år sedan Martin Luther King Jr höll sitt berömda tal I have a dream. Jag minns så väl när jag hörde det talet för första gången. Jag var 10 år och det var invigning av OS i Atlanta och jag såg det med min pappa. Han är ett stort fan av boxning och var uppspelt över att Mohammed Ali skulle tända elden. Efter det klipptes delar av Kings tal in och det är första och enda gången jag har sett min far gråta. Han tittade mig djupt i ögonen och sa att det här är viktigt Johanna, kom ihåg det här talet, det är precis vad jag önskar för dig och din lillasyster. När jag ser det idag får jag också tårar i ögonen och även om USA har fått sin första afroamerikanska president har de precis som resten av världen en lång väg att gå innan vi har uppfyllt Kings dröm. Här kommer talet för er som missat det eller för er som vill höra det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.