onsdag 22 maj 2013

Release me del 3

Bilden har jag lånat från kulturhuset.stockholm.se
Den tredje och sista delen av Kulturhusets litteraturserie Release me var den 2 maj men jag har inte hunnit blogga om den. Det var en väldigt annorlunda kväll mot första gången jag var där. Och den här kvällen var inte lika stark som den första vilket var väldigt trist. Temat för kvällen var Kaos och kontroll. Fem författare intervjuades/samtalades med och det var en mer än förra gången samt att den här gången var det en författare i taget. Jag tror att det var det som gjorde att kvällen blev så lång och jag blev riktigt trött framåt slutet. Jag hade trots allt varit på jobbet hela dagen innan och klockan var efter 22.00 innan det var klart. Vilka var författarna som medverkade då? Jo det var Åsa Nilsonne, Jonas Malmborg, Torbjörn Elensky,  och Mattias Ronge.

Åsa Nilsonne var förs ut och den kvinnan har en röst jag kan lyssna på hela dagen lång. De samtalade om stoiska filosofer och döden bland annat. Jag vill verkligen tipsa om hennes sommarprat från 2008.

Efter Åsa var det Jonas Malmborgs tur och där samtalade kvällens värdar Jenny Lindh och Oskar Ekström om hans nya bok Fältöversten. Intressant med en skildring av ett miljonprogramsområde i innerstan.

I paus var det elektropopduon Adam & Alma som stod för underhållningen. Trevligt med lite livemusik men just den här kvällen föll det mig inte i smaken, då jag redan började bli trött och musikstilen tillhör inte favoriterna.

När pausen var slut återstod tre författarsamtal. Det första var med Torbjörd Elensky och de pratade om att äga och hans bok Egendom. Näste man till rakning var Khashayar Naderehvandi och efter honom Mattias Ronge och här är jag ledsen men jag minns inte så mycket vad deras samtal handlade om då jag var helt slut och trött. 

Trots att jag den här gången är mer negativ än första gången betyder det inte att jag inte uppskattar den här litteraturserien och jag ser verkligen fram emot höstens upplaga som kör igång den 28 augusti. Jenny och Oskar hade blivit mycket bättre på det här med att inte avslöja spoilers vilket de tog upp att de fått kritik för och som jag skrev i mitt inlägg om förra gången, det uppskattades. Jag samlade även mod till mig att prata med Jenny (som jag tycker är hur cool bibliotekarie och person som helst). Jag frågade henne bland annat om vem det är som sköter hemsidan och just evenemangskalendern. Detta i och med att min lilla blogg hade hamnat med där med länk till mitt inlägg. Hon sa att det sköter marknadsavdelningen och då vill jag passa på och tacka för den länkningen. Den gjorde mig så himla glad.  

2 kommentarer:

  1. Vad trist att det inte var lika bra som förra gången men du verkar nöjd ändå :) . Och vad kul att du blev länkad. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja länkningen gjorde mig så himla glad. Kram

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.