torsdag 23 maj 2013

Rebecca Walker

Bilden är tagen av och tillhör mig Sincerely Johanna
En otroligt inspirerande amerikansk författare vid namn Rebecca Walker som jag har haft det stor nöjet att träffa två gånger tidigare var i Sverige i mitten av maj. Jag var och lyssnade på hennes samtal om hennes senaste bok Black coolCafé Sodom som arrangerades av Hallongrottans vänner. Det var ett helt fantastiskt samtal som var peppande och inspirerande. Först pratade Rebecca om boken och sedan fick vi i publiken ställa frågor och det var ett sådan fint samtal som tog vid då.

För mig som alltid under min uppväxt har identifierat mig mer med afroamerikaner än svarta afrikaner fick lära mig mycket. Jag har utan att dra hela min livshistoria haft svårt att vara bekväm med min bruna hy under min uppväxt. Boken behandlar coolhet i relation till Afrika, mörk hy och hundra andra saker. Barack Obama var en viktig del i samtalet och nu bara måste jag läsa boken. Jag ska spana efter den i London där de brukar ha speciella sektioner i bokhandlarna med anknytning till svarta människor. Något jag saknar i Sverige, här buntas icke vita ihop till en grupp och kallas multikulti (väldigt förenklat beskrivet dock och något jag kanske utvecklar i ett annat inlägg). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.