torsdag 9 maj 2013

Om ungdomsarbetslöshet på Dramaten

Bilden är tagen och tillhör mig Sincerely Johanna
Det är inte bara teater som visas på Dramaten. Under parollen Dramaten& ordnas det med jämna mellanrum olika temakvällar. I måndags var jag på en som handlade om ungdomsarbetslöshet. Jag såg dels föreställningen En förlorad generation och lyssnade till ett panelsamtal. Det som är fantastiskt är att ni som inte bor i Stockholm kan lyssna och se detta i efterhand (det gick att ta del av det live via webben). Jag återkommer till hur ni kan se och höra vad som sades lite längre ner i inlägget.

Föreställningen var helt otroligt bra samtidigt som den gav en klump i magen. Den klumpen blev inte mindre av samtalet senare på kvällen eller läsandet av boken Skitliv (som det kommer ett eget inlägg om). Att vara ung i dagens Sverige är sannerligen inte lätt. Pjäsen är unik i sitt slag då skådespelarna har förinspelade röster i hörlurar och sedan spelar upp dessa. Det var roligt men på ett galghumorsvis. Och roligast av allt var att majoriteten av den fullsatta salongen bestod av unga människor, vilket inte hör till vanligheten när jag är på Dramaten. Den här föreställningen som handlar om unga arbetslösa, deras jobbcoach och en intervju med Ludvig kommer att spelas upp för våra riksdagsledamöter den 21 maj. Hoppas att de tar till sig av budskapet och gör något åt detta samhällsproblem.

Efter föreställningen flyttade vi upp en våning och tog plats i Marmorfoajén för ett samtal mellan radioprataren Ametist Azordegan och fem unga arbetslösa. Där delade de unga med sig av sina erfarenheter och tankar på hur det är att vara ung och arbetslös idag. Här var de suveräna spoken word-artisterna från Revolution Poetry en höjdpunkt. Jag har inte lyssnat på mycket spoken word innan men är nu helt såld. Det här samtalet kommer ni kunna lyssna på i Barnen i P1 den 10 maj kl: 11.03.  

Om ni vill se föreställningen En förlorad generation går den på SVT2 13 maj kl: 09.00 och 17 maj kl:  14.00. Eller så kan ni se den här i klippet nedan:

Sveriges Radio P1 och programmet Tendens går det att lyssna på ett gäng inslag om ungdomsarbetslöshet. Jag tycker att det här var ett superbra initiativ att ordna den här kvällen och jag kommer garanterat att gå på fler Dramaten &-evenemang.

5 kommentarer:

  1. Pssst! Om du vill så är jag nyfiken på vad du har :)
    http://bokpotaten.blogspot.se/2013/05/tag-tegelstenstaggen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej jag som inte läser tjocka böcker. Ska se vad jag an ska fram. Kommer i ett inlägg till helgen. Dock inte i videoformat.

      Radera
    2. Det är lugnt, hade inte vågat hoppas på att du skulle börja vlogga ;]

      Radera
    3. Men vem vet en vacker dag kanske jag gör det :-P

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.