onsdag 9 januari 2013

Vill läsa NU!!!

Omslagsbild: Gul utanpå
Bilden har jag lånat från rabensjogren.se
I dagens Dagens Nyheter var det en intressant artikel med Patrik Lundberg om att hem kav vara på flera ställen, länk. Patrik kommer ut med boken Gul utanpå nu i januari och jag vill läsa den NU. Den handlar hur det är att växa upp som adopterad i Sverige och att människor skapar sig en uppfattning om dig baserat på hur du ser ut. Hello igenkänningsfaktor! Jag är för er som missat det mörkhyad, med en vit svensk mamma och en brun ghanansk pappa och har hela mitt liv jobbat på att passa in och undkomma människors bild av mig baserat på min hudfärg. Och det där med var hem är någonstans är en fråga som följt mig hela livet. Det här är en av de böcker jag ser mest fram emot att läsa i år. Äntligen kanske jag kan få läsa om en huvudperson som delar samma funderingar gällande det här med ursprung och tillhörighet som jag gjorde som liten, tonåring och nu som (ung) vuxen.

10 kommentarer:

  1. Tänkte på dig när jag läste om den imorse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina du. Jag saknar dig som tusan och så vill jag träffa lilltjejen. Kanske kommer förbi en eftermiddag snart!

      Radera
    2. JA! Klart du ska (och jag älskar det faktum att du får det att låta så lätt ;p). Saknar dig med, vill gärna träffas!

      Radera
    3. Det är lätt. Jag hoppar på ett tåg, byter i Göteborg och kommer hem till er och sen gör jag likadant fast tvärtom hem :-D

      Radera
  2. Jag hoppas få recex men kommer absolut att läsa den i vilket fall. Har läst div väldigt bra artiklar av författaren i Helsingborgs dagblad, tex http://hd.se/mer/2012/12/11/jag-ar-redo-for-ugnen/. Bra titel också! Man fattar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser ofta hans krönikor och artiklar från HD. Han är briljant där så boken lär inte vara sämre. Hoppas du får ett recex.

      Radera
  3. Spännande, du får be om rec ex hos förlaget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det törs jag inte. Bara ni med stora bloggar som får rec ex.

      Radera
    2. Tänk inte så, klart du ska försöka, det värsta du kan få är ett nej.

      Radera
    3. Okej jag testar, iiiih. Tack för peppen!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.