lördag 19 januari 2013

Från ett källarhål

Igår var jag och Sofia på releasefest för David Wibergs bok Dagboksanteckningar från ett källarhål. Kvällen inleddes med att se föreställning med samma namn på Stockholms stadsteater. Sedan fortsatte vi vidare till Lilla Piratförlaget för mingel och fest.

Föreställningen var otroligt bra och karaktären Linnea som David spelar gör han med bravur. Han verkligen är Linnea och 16 år. Hela sceneriet är smart gjort. Det är en mikrofon, en fåtölj och så ett mixerbord för musikern Stefan Johansson sedan är det dov belysning resten av scenen. Linnea står och läser ur en faktisk dagbok och ibland blir det lite musik. Jag skrattade mest hela tiden och det av två anledningar. För det första så kan jag som (någorlunda) vuxen se att ja det är då inte lätt att vara 16 år och allt är gravallvarligt och hemskt och tron att det alltid kommer att vara så. För det andra är David så övertygande att jag lever mig in och blir 16 år igen och då skrattar jag av igenkänning och blir varm av att han lycka fånga precis samma känsla som jag har.Således passar föreställningen för alla åldrar. Så om du är vuxen varför inte ta med en tonåring i din närhet och se något riktigt bra!

Ni som bor i Stockholm kan gå och se föreställningen ikväll (19/1) och imorgon 20/1. Sen åker den på turné med följande stopp: Malmö, Inkonst (14 och 15 februari), Uppsala Stadsteater (26 och 27 februari), Linköping, Sagateatern (3 april). Här kan ni se när Linnea läser lite ur dagboken:
Och för er som inte har möjlighet att gå och se föreställningen bör givetvis läsa boken.

2 kommentarer:

  1. Det låter som en toppenfin föreställning. Jag skulle verkligen vilja gå mer på teater men det blir sällan av. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet jag kanske åker ner till götet och tar ed dig på en föreställning i vår? :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.