onsdag 9 januari 2013

Årets bästa föreställningarna 2012

Teatermässigt var det ett hyfsat år. Jag har gått på godkänt mycket teater men hoppas det bli ännu mer under 2013. Det blir en topp 5 plus en bubblare:
  1. Men det skulle ni aldrig våga. Det här var en av de bästa föreställningar jag någonsin sett.
  2. Apatiska för nybörjare, skriven av Jonas Hassen Khemiri. Jag såg den när Riksteatern satte upp den och var på turné. Nu kommer den till Stockholms stadsteater med premiär 9 februari. Jag hade blogguppehåll när jag såg den i våras.
  3. Förorten brinner. Det är en uppsättning av Teater Fryshuset och jag såg den när de var på FRI ScenStockholms stadsteater.
  4. Den stora efterfesten. En nyskriven pjäs som visades på Dramalabbet.
  5. Vi som är hundra, även den skriven av Jonas Hassen Khemiri och gick då på Stockholms stadsteater.
BubblareUr vulkanens mun, Riksteatern. Så hemskt förgiftat äktenskapet mellan huvudpersonerna är och resan utomlands gör det inte bättre.

Det blev mycket Stockholms stadsteater och pjäser som Riksteatern satte upp och då åkte jag till Eskilstuna och såg dem. Dagens tips är att kolla in vårens repertoar för Riksteatern och se om de spelar något i en stad nära dig.

2 kommentarer:

  1. Oj, så mycket teater du har gått på. Jag minns inte att jag gick på en enda föreställning förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då var det här ett rätt mediokert år :-)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.